Fidget spinners, melkpoeder en machinerie op 3de editie Cargo Talks

Op de derde 'Cargo Talks' brachten de sprekers van Seabury een analyse en vooruitblik over de luchtvrachtsector, die meer dan een wenkbrauw deed fronsen. Toch was de conclusie duidelijk: voor al wie nog twijfelde, de grote verandering is nu ingezet.

Dirk de Rooij en Kiona van de Burg brachten een interactief vierluik voor de aanwezigen op de derde editie van ‘Cargo Talks’ van Air Cargo Belgium. Een opvallend jong publiek, waar de jongerenwerking YAN voor iets tussen zat. Tien studenten mochten van hen mee naar het evenement, wat duidelijk werd gesmaakt werd. Ze kregen meteen heel wat inzichten in de markt en de toekomst van de luchtvracht mee. Maar ook voor de ervaren rotten was het een interessante en soms confronterende avond, deels door de resultaten van stemrondes via de smartphone.

Azië epicentrum

Als opwarmer kregen we cijfers over de groei en verdeling van luchtvracht over de hele wereld. Opmerkelijk hierbij was dat Seabury niet rekent volgens de 'FTK’s' – de gevlogen vracht – maar alleen de volumes van oorsprong en eindbestemming om cargo die aan boord blijft bij een tussenstop, niet dubbel te tellen. De cijfers waren duidelijk, de regio Azië-Pacific is het zwaargewicht van de cargo in 2016. Meer dan 10% van de wereldwijde luchtvracht gebeurde binnen deze regio. Bovendien oversteeg de export naar Europa en naar de Verenigde Staten ook steeds de import vanuit die regio’s. Europa houdt wel mooi stand.

Op wereldschaal bekeken viel het trouwens ook op dat alle regio’s in 2017 groeiden, in iedere richting. Dat was in 2016 wel anders. Maar aangezien de luchtvracht dit jaar al met 11,3% groeide, tegenover 2,2% in 2016, hoeft dat ook niet te verbazen. Azië-Pacific en Europa groeiden beiden met dubbele cijfers. De landen met de grootste volumes zijn China, Duitsland en de VS.

Speelgoed en ruwe materialen

Toch werd de gevlogen vracht ook belicht. De top tien luchtvaartmaatschappijen zijn samen goed voor 47% van de FTK’s, zo blijkt. Een soortgelijk fenomeen bij de forwarders, waar de top tien uitkomt op 45%. Vier van die afhandelaars participeren trouwens al in de eerste fase van de 'slot booking app' van BRUcargo, werd ons toevertrouwd. Maar net als IATA wisten de analisten van Seabury te vertellen dat de grote groeipiek achter de rug is. Het aantal FTK’s blijft nog toenemen, maar in mindere mate dan in de eerste helft van dit jaar.

Wat drijft die groei? Machinerie en ruwe materialen, gevolgd door hightech. De halfafgewerkte producten vormen dus een belangrijk onderdeel van de luchtvracht. Want niet alleen worden de materialen met het vliegtuig gevlogen voor ze zijn afgewerkt, eens klaar worden ze vaak opnieuw met het vliegtuig over de hele wereld verspreid.

Fidget spinners

Er kwamen ook enkele opvallende anekdotes aan het licht. Zo was de fidget spinnerhype dit jaar al goed voor 28.000 ton wereldwijd. Cijfers waarvan je nog sneller gaat duizelen dan van het kijken naar het draaiende handspelletje zelf. De grootste groei in tonnage was evenwel voor melkpoeder weggelegd. Er tekent zich dit jaar een significante groei af van import door China, waar het vertrouwen in de kwaliteit van hun eigen productie duidelijk nog niet terug is.

Maar opnieuw blijken de halffabrikaten voor de grootste groei zorgen. Onderdelen voor motoren en machines, samen met plastics, drijven de groei op. Ook speelgoed is een sterke groeier. Wat dan met e-commerce? Die zit niet apart in de cijfers omdat er via e-commerce allerlei soorten goederen gekocht worden. Al kwam het belang van e-commerce later nog wel aan bod.

Een gestage maar stabiele groeisector bleek die van de bederfbare goederen, een niche waarin Brussels Airport zich bekwaamt. Sinds 2010 groeide het volume in die categorie wereldwijd met 4%, terwijl het gemiddelde over alle categorieën heen slechts 1,7% bedraagt.

België sterk

Na de blik op de wereld, kwam ons eigen land aan bod. Hoewel de meesten in de zaal dachten dat ons land dat ons land het Europese gemiddelde hoogstens kon evenaren, bleek dat België er maar liefst 16% op vooruit is gegaan. Dat ligt hoger dan de groeicijfers die Brussels Airport en Liege Airport verspreiden. Een verklaring zou kunnen liggen bij het volume dat via trucks wordt in- en uitgevoerd.

De vracht via trucks speelde ook een rol in de verklaring voor het feit dat de cijfers voor farmaceutica veel lager uitkwamen dan men dacht in de zaal. Vanuit België wordt immers veel farma gevlogen die niet hier geproduceerd werd. Bovendien heeft ons land een grote visvijver, want de ons omringende landen stijgen wel sterk.

Toekomst volatiel

Wat brengt de toekomst? In de zeer nabije toekomst, het laatste kwartaal van 2017, kunnen we opnieuw een piek verwachten, vooral voor de expressdiensten. Opvallend daarbij is dat er eind 2016 ook een enorme piek was in vrachtvolume in de laatste maanden, maar dat het gewicht wel veel lager lag dan anders. Een gevolg van veel lichtere zendingen.

Voor de komende jaren zal de groei wellicht meer met pieken en dalen verlopen. Dat is heel duidelijk bij de mobiele telefoons. In Zhengzhou ziet men aan de steeds groter wordende pieken heel goed wanneer er een nieuw model van iPhones gelanceerd werd. Volatiliteit is een uitdaging waarmee de spelers rekening zullen moeten houden.

Daarnaast verandert ook het hele vrachtlandschap. Amazon is bijvoorbeeld een speler met steeds meer verticale integratie binnen haar diensten. Daarnaast komen er ook steeds nieuwe concepten die de markt anders kunnen inschalen, zoals drones en bedrijven die hier nu al mee experimenteren.

Ook de rol van de luchtvaartmaatschappijen evolueert door steeds meer samenwerkingen op het terrein. De verandering die al lang werd aangekondigd, doet zich nu dus volop voor. De vraag is nu alleen hoe je je hier op kan voorbereiden. ‘Food for thought’. En ook de basis voor een presentatie die een van aanwezige studenten nog snel ging maken voor zijn opdracht tegen vandaag.

Kasper Demol