Fernand Huts: "ERS was middel om Saeftinghedok te promoten"

Het Havenbedrijf Antwerpen gaat na het afhaken van het Saoedische ERS een nieuwe internationale bevraging lanceren voor de Churchillsite. In een reactie zegt Katoen Natie-topman Fernand Huts dat ERS gebruikt werd om het Saeftinghedok te promoten.

ERS was tot nu toe de enige valabele kandidaat voor de Churchillsite. Bij een vorige bevraging was er wel interesse van logistieke en industriële bedrijven, maar niet specifiek voor circulaire economie. Uitgangspunt voor de nieuwe bevraging blijft opnieuw het aantrekken van een industriële investeerder die garant staat voor hoge tewerkstelling en toegevoegde waarde.

Huts zegt destijds met General Motors onderhandeld te hebben om de site over te nemen inclusief de gebouwen. "We wachten de nieuwe bevraging af. Interesse? We willen eerst zien wat er geboden wordt", zegt hij. Volgens hem beruste heel het ERS-project op een zeepbel en was het enkel de bedoeling van het Havenbedrijf om het Saeftinghedok te promoten. "Ondertussen is de capaciteit aan het Delwaidedok weg en is er een capaciteitstekort. De Churchilsite heeft ondertussen ook nog niks opgeleverd", zegt hij.  

Een andere logistieke speler die in het verleden interesse toonde voor de site is Zuidnatie. “Twee à drie jaar geleden hebben wij geprobeerd om een deel van die concessie te krijgen, maar toen heeft het Havenbedrijf een optie verleend aan ERS. Ondertussen zijn wij bezig om op onze eigen terminals uit te breiden. We zullen afwachten wat de nieuwe bevraging inhoudt”, laat CEO Paul Feys toch ook nog enige interesse blijken.

Afbraak gebouwen

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de site in concessie te geven inclusief de bestaande gebouwen. Het Havenbedrijf heeft recent beslist om de gebouwen toch af te breken om vandalisme en diefstallen geen kans te geven. De sloopwerken starten eind dit jaar en nemen een volledig jaar in beslag. Volgens Huts vormden die gebouwen een bijkomende troef voor de site, die nu ook verdwijnt.

ERS

Volgens het Havenbedrijf blijft ERS zijn waste-to-chemicalsproject ontwikkelen, deels vanuit een nog op te richten Belgische vennootschap. Wanneer het project voldoende gerijpt is, wil de onderneming zich opnieuw melden bij het Havenbedrijf om te onderzoeken of er nog ruimte is in binnen het havengebied.

Felle reactie

Lees ook de reactie van havenschepen Marc Van Peel

Koen Heinen