Eutraco laat in Charleroi broek zakken: warehouse aan lage huurprijs

“Helaas is niet alles een succes. We slagen er niet in de leegstand te vullen in ons modern logistiek gebouw in Charleroi van 12.000 m2. Blijft maar één optie over: de broek af.” De regio blijft worstelen met de gevolgen van het Caterpillardebacle.

Eutraco en Yusen Logistics waren de twee grootste logistieke dienstenleveranciers van de Caterpillarfabriek in Gosselies, nabij Charleroi. Toen de fabriek werd gesloten, werden ze hard geraakt en moesten ze overgaan tot een collectief ontslag, bekend onder de wet-Renault. Yusen verkocht uiteindelijk zijn magazijn en wat restte van de activiteiten aan FB Logistics. Eutraco verkoos om zijn warehouse te behouden.

“Het is een mooi, modern gebouw, dat goed is uitgerust. Maar ondanks onze inspanningen, zijn we er nog niet in geslaagd om nieuwe klanten te vinden. Daarom zetten we het nu in de markt met een humoristisch kantje aan een fors verminderde prijs. Beter dat, dan leegstand”, zegt Serge Gregoir, CEO van Eutraco.

Ecosysteem

“Met de sluiting van Caterpillar is een heel ecosysteem ingestort. Dat vervang je niet zomaar. Terwijl er in andere delen van Wallonië – en ik denk vooral aan Luik – veel gebeurt, blijft de regio van Charleroi op apegapen”, legt hij uit. Volgens hem heeft dat niet te maken met een eventuele groeivertraging. “In West-Vlaanderen, Antwerpen, Sint-Niklaas of Slovakije noteren we nog steeds een groeiende vraag. In die kant van Wallonië is er gewoon geen vraag.”

Het gebouw verkopen, wil Eutraco niet doen. “Het is een mooi magazijn, en zo’n asset willen we niet aan een spotprijs weggeven. Wij hebben goede hoop dat de regio zal opveren. Er komt normaal gezien een Chinese constructeur op de Caterpillarsite, die elektrische wagens wil bouwen. Maar tegen dat die genoeg volumes haalt om een nieuw ecosysteem op te bouwen, zijn we vijf of tien jaar verder”, voegt Gregoir toe.

Hoop op nieuwe klanten

In afwachting daarvan hoopt Eutraco nieuwe klanten aan te trekken door de 'broek te laten zakken'. Volgens Gregoir kan een fors verminderde prijs bedrijven aanzetten om voor Charleroi te kiezen ondanks de hogere transportprijs die hieruit voortvloeit. “Een lagere huurprijs kan dat verrechtvaardigen. Het gebouw heeft smalle gangen, plaats voor 10.000 à 12.000 palletten en kan geherconfigureerd worden om meerdere bedrijven te ontvangen”, zegt hij tot slot.

Philippe Van Dooren