E-commerce elke dag goed voor 110.000 voertuigkilometers

Dagelijks zijn in België 2.000 bestelwagens onderweg met e-commerceleveringen. Samen leggen ze per dag 110.000 kilometer af. De online verkoop heeft niet enkel een impact op de mobiliteit maar vergt ook tot driemaal meer logistieke ruimte.

De impact van e-commerce op de mobiliteit en op logistiek vastgoed kwam dinsdag aan bod tijdens het event 'Logistiek Vastgoed België 2018' in Antwerpen. Moderator Jo De Wolf, CEO van Montea, zei dat innovaties zoals verduurzaming, business intelligence, blockchain en robotisering een grote impact hebben op de sector. Anderzijds is de sector verantwoordelijk voor 13% van de CO2-uitstoot.

Volgens Ivan Cardenas, economisch geograaf aan de Universiteit Antwerpen, koopt 56% van de Belgen online. De gefragmenteerde leveringen, niet afgeleverde goederen en retours hebben een serieuze impact op de mobiliteit. “Voor de leveringen wordt gebruik gemaakt van lichtere trucks, maar het zijn er meer. Dagelijks zijn in België 2.000 bestelwagens onderweg met online bestelde goederen. Samen leggen ze 110.000 kilometer per dag af”, zei Cardenas.

Kost per pakje

Hij berekende dat de kost van de last mile van e-commerce 3,8 euro bedraagt per pakje in landelijk gebied en 1,8 euro per pakje in steden. Ondertussen is het aantal pick-uppunten in steden wel sterk toegenomen. Momenteel telt België er zo’n 6.000.

De onlinehandel in Europa verdubbelde van 130 miljard euro in 2012 tot 260 miljard euro in 2017. De vraag naar logistiek vastgoed steeg in dezelfde periode van 4,8 miljoen m² naar 8,6 miljoen m². “Er is een tekort aan logistiek vastgoed in Europa. Per huishouden is er 2,5 m² logistiek vastgoed tegenover 7,5 m² in de VS”, legde Dirk Sosef, vice-president Research & Strategy van vastgoedgroep Prologis, uit.

Grote retailimpact

“E-commerce is een positieve zaak voor de sector. Een klassieke retailer met een omzet van 1 miljard euro heeft voor zijn retailactiviteiten behoefte aan 270.000 m² en voor de logistiek 35.000 m². Een online retailer met een gelijkaardige omzet heeft 100.000 m² logistieke ruimte nodig, tot driemaal zoveel. De logistiek voor de onlinehandel heeft bovendien een grotere personeelsbehoefte. Dat heeft dan weer een impact op de bereikbaarheid, het aantal parkeerplaatsen en welzijn van het personeel. Door de kleinere orders wil men ook dichterbij de eindconsument zitten”, zei Sosef.

Ondanks de grotere behoefte aan logistieke ruimte blijft de vraag in België achter op die in de buurlanden. “Tegenover Nederland heeft België een mindere connectiviteit en een gebrek aan masterplanning. Daarnaast zijn er de sociale zekerheid en het versnipperde landschap met minder logistieke clusters”, gaf Sosef een verklaring.

Modal shift

Tijdens het afsluitende debat vroeg moderator Jo De Wolf aan Dennie Lockefeer, CCO van Van Moer Logistics of de korte levertijden voor e-commerce te rijmen vallen met een modal shift van de weg naar het water. “Als e-commerce snel moet zijn dan vallen binnenvaart en spoor af. Anderzijds staan onze vrachtwagens steeds meer stil en die situatie neemt alleen maar toe. Dagelijks kost dit ons 40.000 euro. Wat warehousing betreft moeten we aan de maritieme kant bekijken hoe we de goederen in en uit het warehouse krijgen. Misschien moeten we meer warehouses aan het water bouwen”, besloot Lockefeer.

Koen Heinen