DSV koopt Amerikaanse UTi Worldwide

DSV neemt UTi Worldwide over voor 1,35 miljard dollar. Zopas is hierover een akkoord bereikt. Eind vorig jaar waren er al onderhandelingen, maar die sprongen af. Samen vormen de Deense groep en de Amerikaanse 3PL'er een bijzonder uitgebreid netwerk.

Vorig jaar waren er al verregaande besprekingen, wat ook schoorvoetend door DSV werd bevestigd. Vermoedelijk sprongen de onderhandelingen af omdat de aandeelhouders van UTi Worldwide verwachtten dat het herstructureringsplan dit jaar zijn vruchten zou afwerpen en dat ze dus van de Denen een naar hun ogen correcter bedrag op tafel zouden leggen. 

UTi Worldwide bleef echter aanmodderen. In september raakte bekend dat de omzet in het tweede kwartaal met 16,5% gedaald was tegenover het jaar daarvoor. Het nettoverlies klom op tot 70,7 miljoen dollar, tegenover 19,2 miljoen een jaar eerder. Voor het eerste semester bedroeg het verlies nu 104 miljoen dollar, tegenover 65,6 miljoen tijdens de eerste zes maanden van 2014.

Aandeel gekelderd

Deze slechte resultaten leidden tot een forse daling van de koers van het aandeel. Sinds de aankondiging van de resultaten kelderde het aandeel van ca. 7 dollar tot iets meer dan 4 dollar. Ter vergelijking: toen de Denen vorig jaar met de Amerikaanse aandeelhouders onderhandelden was een aandeel nog 14 dollar waard. In 2011 was er nog een piek genoteerd van 22 dollar.

Het was dan ook te verwachten dat de aandeelhouders - een aantal investeringsgroepen en private equities – de handdoek in de ring zouden gooien. Dat aandeelhoudersschap is tevens versnipperd: de grootste aandeelhouder is 2 Capital Partners, met slechts ca. 11% van de aandelen. De top 10 van de aandeelhouders bezit twee derde van de aandelen.

DSV en UTi zijn overeengekomen dat de Deense groep 7,1 dollar per aandeel in cash betaalt. Dat is 34% meer dan de gemiddelde koers van deze maand 50% meer dan de slotkoers op 8 oktober.

UTi Worldwide

UTi, met zetel in Californië, is een van de grootste spelers om de Amerikaanse expeditie- en logistiekmarkt. Ook is de wereldwijde aanwezigheid aanzienlijk. De omzet van 3,9 miljard wordt door 21.000 werknemers in 58 landen gerealiseerd. De groep telt wereldwijd 300 vestigingen en 200 logistieke centra.

De divisie Freight Forwarding van UTi vertegenwoordigt een jaaromzet van 2,5 miljard dollar en de divisie Contract Logistics & Distribution een omzet van 1.4 miljard.

Samen bijzonder sterk

DSV is niet aan zijn proefstuk toe. De Deense groep die oorspronkelijk een coöperatieve van wegevervoerders was, heeft in haar geschiedenis dankzij een aantal overnames enkele grote groeistoten gekend. Eerst in het wegvervoer (o.a. DFDS Transport) en daarna in de expeditie (Frans Maas, ABX Logistics,…). De acquisitie van UTi zou in de loop van het eerste kwartaal 2016 moeten afgerond zijn, omdat de mededingingsautoriteiten hun fiat nog moeten geven.

Met deovername van UTi groeit de omzet met ongeveer de helft. Als men de cijfers van 2014 als basis gebruikt, komt men uit op een totale omzet van 13 miljard dollar, 44.000 werknemers in 84 landen, 848 vestigingen en 339 logistieke centra.

Vooral de expeditie-afdeling van DSV krijgt een enorme boost, maar ook in de andere divisies versterkt de Deense groep zich. De divisie contract logistiek krijgt een sterk Amerikaans netwerk en ook het wegvervoer kan buiten Europa groeien.

Minder afhankelijk van Europa

DSV, die na grote ambities in Europa enkele jaren geleden ook wereldwijd is beginnen groeien, wordt dankzij de overname minder afhankelijk van Europa. De geografische voetafdruk wordt nu: 61% van de omzet in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika; 17% in de Amerika’s, 16% in de regio Asia-Pacific en 6% in subsaharisch Afrika. UTi is in Zuid-Afrika om historische redenen een van de marktleiders.