DP World-app geeft trucker gepersonaliseerde info op juiste moment

DP World werkt aan een nieuwe app voor de truckers die de terminal in Antwerpen aandoen. Bedoeling is de doorstroming te verbeteren en persoonlijker te communiceren. De tests met een kleine groep starten nu, in juni moet de app mainstream gaan.

De trucking-app van DP World zat al een tijdje in de pipeline en gaat nu live, zij het in een eerste fase voor een beperkte testgroep. Een primeur waarvoor het bedrijf in zee ging met ontwikkelaar 'The Reference'. In deze app wordt de hele truckflow op de terminal gedigitaliseerd, wat op termijn moet zorgen voor een vlottere doorstroming. Tegen de zomer hoopt DP World Antwerp de nieuwe app voor alle vrachtwagenchauffeurs te lanceren. “Met de app willen we in de eerste plaats het werk van de truckers faciliteren,” zegt William De Vos, Innovation Manager bij DP World Antwerp. Elke dag passeren op de terminal van Kaai 1700 tussen de twee- en de vijfduizend trucks, die een heel traject moeten doorlopen om hun container op te pikken of af te zetten. “De chauffeurs vormen in die zin een grote stakeholder. Voor de goede werking van de terminal is het cruciaal dat zij hun werk zo vlot mogelijk kunnen uitvoeren,” aldus De Vos. 

Niet meer uitstappen 

Uit een bevraging bij de doelgroep door DP World bleek dat truckchauffeurs klaar zijn voor de volgende stap, van automatisatie naar digitalisatie. De truckflow op Kaai 1700 verloopt al gedeeltelijk geautomatiseerd, omdat containers via automated stacking cranes op- en afgeladen worden. In de nieuwe app wordt het hele traject ook nog eens gedigitaliseerd. “De bestuurder kan zien welke informatie hij nodig heeft, zonder daarvoor naar een checkpoint te moeten gaan. Alles wordt op één plaats gedigitaliseerd, fysieke documenten zijn op termijn niet langer nodig. Zo moet de trucker ook niet meer uit zijn vrachtwagen komen,” zegt De Vos. Dat komt ook de veiligheid ten goede. Die wordt nog verder verhoogd doordat de chauffeur stap voor stap door de flow geloodst wordt, en hij ziet daarbij een grondplan met routebegeleiding.

Bye bye wachttijden? 

Maar er is meer. Omdat de app meer transparantie zal bieden over de drukte op de terminal en de gemiddelde wachttijd, zal dat op termijn voor een vlottere doorstroming zorgen. Nu is die informatie enkel beschikbaar op een onlineplatform voor de dispatchers, en kunnen truckers ze niet op hun smartphone raadplegen. “Vaak ontstaan er moeilijkheden omdat we zelf geen invloed hebben op de toestroom. Dispatchers plannen hun afspraak vooraf, maar kunnen vaak geen rekening houden met onverwachte pieken. Door de juiste informatie naar de juiste mensen op het juiste moment te versturen, kunnen we zelf bepalen wie het best op welk moment naar ons komt,” zegt De Vos. “Door de digitale toer op te gaan, willen we DP World Antwerp transformeren van een push- naar een pullterminal. Het doel is om de hele logistiek zo vlot mogelijk te laten verlopen.”

Truckers persoonlijk op de hoogte

Een ander voordeel is dat de communicatie persoonlijker zal worden. Met de nieuwe tool wil DP World de relatie met de truckerscommunity verbeteren en tegemoetkomen aan hun noden. “We luisterden naar de feedback van de truckers en de dispatchers. We willen rechtstreeks met hen kunnen communiceren en gepersonaliseerde boodschappen meegeven. Door open over wachttijden en eventuele onvoorziene omstandigheden op de terminal te communiceren, informeren we de chauffeurs beter,” zegt De Vos. Elke trucker wordt persoonlijk op de hoogte gebracht van de wachttijd en de locatie waar hij verwacht wordt. Daarnaast zal het mogelijk zijn voor de chauffeurs om DP World feedback te geven. Ze krijgen tot slot de openingsuren en een uitgebreide FAQ (Frequently Asked Questions) mee. De volgende weken starten de eerste tests bij een selecte gebruikersgroep. Na het verwerken van de feedback hoopt DP World Antwerp de app in juni te introduceren bij het grote publiek.

Michiel Leen