DP-topman Appel ziet positieve evolutie bij DHL Global Forwarding

DP DHL heeft in 2015 zijn doelstelling gehaald en dankt dat vooral aan een record laatste kwartaal. De expeditiepoot lijkt weer op het juiste pad te zijn.

DP DHL klokte af met een omzet van 59,23 miljard euro (+4,6%). Daaruit werd een winst voor belastingen (ebit) gepuurd van 2,4 miljard euro, precies de beoogde doelstelling. Dat bedrag lag wel 18,7% onder de 2,96 miljard euro van 2014. Dat was een gevolg van eenmalige uitgaven en investeringen, waaronder uitgaven om de IT-modernisering binnen de expeditiepoot DHL Global Forwarding weer op de rails te krijgen.

Pakjesdivisie schakelt in hogere versnelling

De divisie Post-eCommerce-Parcel (PeP) haalde een omzet van 16,1 miljard euro (+2,8%). Van deze omzet werd 6,3 miljard gehaald in de e-commercepakjes. In Duitsland alleen werden 1,1 miljard pakjes verdeeld (8,7%).

Expres zette een omzet neer van 13,7 miljard (+9,4%/+2,3% na wisselkoerseffecten). Deze toename was met name te danken aan de 8,7% groei in het segment ‘internationale tijdkritische zendingen’.

DHL GF herpakt zich

De expeditiedivisie dan. DHL Global Forwarding is de voorbije maanden door een storm gegaan, omwille van de mank lopende introductie van een nieuw IT-systeem. Geruchten over een verkoop deden de rond. Uiteindelijk werd nog een omzet geboekt van 14,89 miljard (14,92 in 2014). Aangepast aan de wisselkoersschommelingen, is er sprake van een daling met 3,9%. De divisionele ebit ging voor 181 miljoen euro in het rood over het volledige jaar, vooral door het eenmalige effect van de 336 miljoen euro gerelateerd aan de IT-vernieuwing.

In een intern interview geeft CEO Frank Appel toe dat er in de expeditiedivisie nog heel wat werk aan de winkel is. “We zijn echter op het juiste spoor”, zegt hij. Hij wijst er op dat het ebit voor het vierde kwartaal DHL GF voor het eerst sinds 2013 op jaarbasis weer gestegen is. “We gaan nu met kleine, pragmatische stapjes vooruit en we hebben al enkele fundamentele veranderingen kunnen implementeren”, aldus Appel.

Doelstelling 2016 gehandhaafd

De Supply Chain-divisie verhoogde zijn omzet met 7,2% tot 15,8 miljard euro. Aangepast aan alle positieve en negatieve impactfactoren, komt de toename neer op 2,7%. De SC-divisie wist nieuwe contracten in de wacht te slepen bij zowel bestaande als nieuwe klanten voor een totale waarde van 1,35 miljard euro.

Voor 2016 bevestigt DP DHL zijn oorspronkelijke doelstelling van een ebit van tussen de 3,4 en de 3,7 miljard euro. Daarvan zou meer dan 1,3 miljard worden bijgedragen door PeP en tussen de 2,45 en de 2,75 miljard euro door de DHL-divisies.