Distributiecentrum Nedcargo Willebroek werkt nog één shift

Logistiek dienstverlener Nedcargo werkt vanaf 1 april in zijn distributiecentrum in Willebroek nog met één shift. Het distributiecentrum sluit om 18.00 uur in plaats van 22.00 uur. De maatregelen zijn het gevolg van dalende volumes.

Zaakvoerders Roderick de la Houssaye en Diederik Jan Antvelink verwachten een verdere daling van de volumes als gevolg van de verlenging van de coronamaatregelen in België tot 19 april. Nedcargo staat in voor de distributie van voornamelijk voedingswaren en dranken in België en Nederland. “Wij leveren veel voor de horeca en de zogenaamde ‘off-trade’: bedrijfskantines, festivals enzovoort. Daar ligt nu alles stil en dat betekent een flinke daling van de volumes, vooral in het drankensegment. Vorige week hadden we nog veel werk om de voorraden in de supermarkten aan te vullen na het hamsteren, maar dat is nu genormaliseerd”, zegt Antvelink. Hij voorziet twee scenario’s. “In het eerste scenario, waar we nu inzitten, hebben we een daling van 20%. In het slechtste scenario krijgen we een terugval met 40%. In Nederland gelden de coronamaatregelen al tot 28 april. Ik verwacht dat het nog zeker tot de maand mei zal duren.”

Minder personeel

“Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen en voorbereid te zijn op een verdere volumedaling zullen we vanaf vandaag 1 april onze openingstijden verkorten en wordt het indirect personeel verminderd”, zegt hij.

Het distributiecentrum in Willebroek is normaal open van 07.00 uur tot 22.00 uur maar nu sluiten de deuren om 18.00 uur.

Een shift

“Momenteel is dat nog niet aan de orde, maar waar we ook bang voor zijn is dat het ziekteverzuim zal oplopen. Om dat beter te kunnen opvangen, schakelen we over op één ploeg”, zegt Antvelink.

In een brief aan de klanten benadrukken de zaakvoerders dat het gaat om noodzakelijke en tijdelijke maatregelen. Ze vragen de klanten de orders tijdig door te geven. Voor zowel Nederland als België betekent dat twee dagen voor levering voor 12.00 uur. Er worden geen spoedorders aangenomen en de klanten worden gevraagd zoveel mogelijk orders in volle pallets of lagen te groeperen.

Koen Heinen