DHL Express denkt verder dan e-commerce alleen

Particulieren en zelfstandige ondernemers krijgen meer aandacht in de strategie van de pakjesvervoerders, met DHL Express Easy als jongste voorbeeld. Dat gaat verder dan e-commerce, zegt MD Danny Van Himste in een exclusief gesprek met Flows.

DHL Express Easy is een nieuw product, dat we uitrollen in heel Europa. Traditioneel gezien waren al onze producten gericht op B2B. De laatste 5 jaar merken we vanuit ons netwerk echter dat 25% B2C gericht is. We zijn de laatste jaren dan ook actief bezig geweest om onze tools en functionaliteiten daarop te faciliteren met track & trace-systemen en het doorsturen van sms-berichten et cetera.”

“'Easy' richt zich tot particulieren en zelfstandige ondernemers die internationaal pakjes willen versturen. Daar zit voor een stuk e-commerce bij, maar net zo goed zendingen van expats en particulieren die zelf dingen aanbieden via internetsites. In feite komt het erop neer om een dienstverlening die we al bieden, meer toegankelijk te maken voor de occasionele verzender.”

Naar 200 punten

“De dienstverlening gaat van verpakking tot levering, in drop-offpunten in een aangename omgeving. We zijn niet de goedkoopste, maar we willen op alle facetten de beste service geven. De locatie van de drop-offpunten is vastgesteld in functie van de vraag en de markt. DHL Express heeft dus niet de ambitie om een dicht netwerk uit te bouwen”, aldus Van Himste.

“DHL Parcel doet dat wel. Zij streven naar 1.600 punten, meer dan bpost, op maximum 10 minuten van de klant. Voor 'Easy' willen wij heel gericht de punten selecteren, met verkoop achter de balie en een installatie van de dozen. De prijszetting is zeer transparant: 4 zones, 6 dozen. Onafhankelijk van het gewicht, als het maar in de doos past. Het is een volledige service, ondersteund met een nieuwe website.”

Momenteel heeft DHL Express Easy al een 30-tal punten, na de zomer moeten dat er 100 zijn. Volgend jaar nog eens 100. “We gaan ook onze eigen vestigingen als drop-off point inrichten en verder samenwerken met derden. De Service Shop van Dockx Rental doet dit ondertussen voor ons, maar we hebben net zo goed krantenwinkels, een gsm-shop in Sint-Truiden, et cetera.”

“Het verschil met de punten van DHL Parcel is dat de onze verkoopskanalen zijn. Wij verkopen een hoogwaardig product tegen een gereduceerde prijs. We zijn er pas nu mee naar buiten gekomen, maar we merken al een groei van ons volume van 25% tegenover vorig jaar. Het zal nooit dezelfde revenue opleveren als onze grote B2B-klanten, maar we kunnen wel hetzelfde netwerk gebruiken. De drop-off points gaan ook afhaalpunten worden en we gebruiken ook de DHL Parcel-punten als afhaalpunten, waar we echter geen 'Easy' verkopen.”

E-commerce is complex hoofdstuk

Dit product is dus in feite niet specifiek bedoeld voor de ondersteuning van e-commerce, hoewel DHL op dat vlak in ons land nog aan een inhaalbeweging toe is. Volgens Van Himste is dat echter een verhaal met verschillende hoofdstukken.

“Je moet zien hoe e-commerce zich gedraagt. Er is een logistiek aspect. Dat wil zeggen: het verhaal dat de distributiecentra zich vooral bij de Belgische grenzen vestigen, maar niet bij ons. Dat had voor een deel te maken met de wetgeving op de nachtarbeid, die onlangs is versoepeld. Het tweede aspect is dat Belgische bedrijven zich sterker op het internet moeten profileren. Als je van hieruit een product aankoopt via het internet, kom je altijd uit op een Nederlandse site. Onze bedrijven moeten ook leren samenwerken op dat vlak en dat is iets waar Unizo nu mee bezig is. Hoe meer internetcommerce er is, hoe meer wij daar op kunnen inspelen. Als globale dienstverlener pakken we ons stuk altijd wel mee.”

Nieuwe luchtvrachthub op Zaventem

Aangezien DHL Express een belangrijke gebruiker is van de vliegtuigen van DHL Aviation, zit Van Himste mee in de stuurgroep rond het bouwproject van de nieuwe hub op Brussels Airport. Dat zal voor de aanwezigheid van DP DHL in België een fameuze sprong voorwaarts betekenen, denkt hij.

“Ondanks de volumeverhuizing naar Leipzig als onze grootste Europese Hub, doen we in Brussel alweer hetzelfde volume of zelfs al meer dan in de pre-Leipzigperiode. We doen ook meer en meer intercontinentaal. Ook in Leipzig zijn we trouwens de capaciteit aan het verdubbelen. De nieuwe hub in Brussel krijgt een capaciteit die het drievoudige zal zijn van die van vandaag. We zitten in een gebouw dat dateert van de bouw van de huidige luchthaven in 1958 en sinds begin jaren 70 is gehuurd. Het nieuwe gebouw zal sneller en eenvoudiger zijn. We hebben enorm geïnvesteerd in security, land en lucht zijn van elkaar gescheiden en we hebben het complex broodnodig.”

FedEx/TNT

De overname van TNT door FedEx houdt Van Himste duidelijk niet uit zijn slaap. “De vraag is: komt er een derde bij of gaat er een vierde weg? Wij zijn de belangrijkste globale speler wereldwijd, behalve in de VS. Onze focus ligt op internationaal pakketvervoer. Binnen België pakjes verdelen tegen de achtergrond van een keiharde prijzenslag is niet onze focus. Met die fusie zijn we eigenlijk niet bezig. Waar we wel mee bezig zijn, is onze eigen focusstrategie, aangepast tot 2020. Bij een strategie moet je beslissen wat je doet en wat je niet doet. We zitten in ieder geval op schema. DHL Express heeft 2 miljard euro geïnvesteerd in capaciteit en kwaliteit.”

Vergroening waar en als het kan

DP DHL heeft zich altijd geprofileerd als groene vervoerder en dat is in ons land niet anders. “In Antwerpen waren wij de eerste om op aardgas te rijden. We hebben nu al 40 aardgastrucks rondrijden. De snelle uitrol van die vloot hangt echter samen met de tankmogelijkheden op dit vlak. In Brussel rijden 4 elektrische vans rond. In Antwerpen hebben we fietsen en binnenkort ook cubicycles (red: bakfietsen met de laadbak achteraan). We hanteren een pragmatische aanpak: als iets zinvol is, dan doen we dat. Uiteindelijk willen we tegen 2020 onze CO2-afdruk met 30% verminderen en we zitten al voor op ons schema.”

Behalve met DHL Express, is de logistieke poot van Deutsche Post in ons land aanwezig met DHL Global Forwarding (expeditie), FHL Freight (wegvervoer), DHL Parcel (post), en DHL Aviation (luchtvaartmaatschappij). Tussen al deze divisies wordt op maandelijkse basis overleg gepleegd, aldus Van Himste.

“Dat is de uitdaging. We werken soms concreet samen en zijn onderaannemer van elkaar. Er wordt zowel op operationeel als op commercieel vlak samengewerkt. Als de klant andere noden heeft dan wat wij aanbieden, kunnen wij hem doorverwijzen naar de andere divisies. Het zijn uiteindelijk de mensen die het verschil maken.”