Ecocombi Delhaize rijdt binnenkort over taalgrens

Delhaize zal een ecocombi inzetten tussen zijn distributiecentrum in Zellik en een gloednieuw crossdockcenter in Neufchâteau. Die dient voor de bevoorrading van de kleinere winkels in de provincie Luxemburg en het Groothertogdom.

Tot voor kort werden alle winkels in het Zuiden van België en Luxemburg vanuit de distributiecentra van Delhaize in Zellik en Ninove (en in sommige gevallen die van externe logistieke dienstleveranciers) met trekker-opleggercombinaties of vrachtwagens bevoorraad. Om de belevering van de kleinere winkels – Shop&Go en Proxy – te optimaliseren en te verduurzamen, opende Delhaize in Neufchâteau een crossdockcenter.

Conventionele trekker-opleggercombinaties verzorgen de lijndienst tot in Neufchâteau. Daar worden de ladingen overgeslagen op kleinere vrachtwagens van Charlier Logistics (Groupe Jost), die voor de fijnmazige distributie zorgt. “De uitbouw van het crossdockcenter gebeurde stapsgewijs, per productcategorie. De ramp-up (productieverhoging, red.) begon eind vorig jaar en is sinds enkele dagen afgerond”, zegt Katrien Cooreman, ‘Continuous Improvement’-manager Transport bij Delhaize.

De grotere AD- en Delhaizesupermarkten worden nog steeds bevoorraad door trekker-opleggercombinaties, omdat die altijd vol of bijna vol zijn. Dankzij het overslagplatform kan de supermarktenketen vermijden dat zware voertuigen ook kleinere winkels bevoorraden. Dat maakt de last mile niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer: in totaal worden minder kilometers gereden (en dus minder CO2-uitgestoten) en verbetert de leefbaarheid rond de winkels.

Lijndiensten verduurzamen

“Om ook de lijndiensten tussen het distributiecentrum in Zellik en Neufchâteau te verduurzamen, zal Delhaize ecocombi’s inzetten”, zegt Luc Dhondt, sustainable transport and mobility manager bij Delhaize. “Deze langere en zwaardere vrachtwagens kunnen 30% meer laden dan een trekker-opleggercombinatie. Ze stoten minstens 20% minder CO2 uit per vervoerde eenheid. Ze zijn dus zowel op economisch als op ecologisch vlak geschikt voor de pendeldienst.”

Wanneer de inzet van de lzv’s (lange en zwaardere vrachtwagens) van start gaat, is nog niet bepaald. “Het ‘aantakkingstraject’ in Zellik is nu al goedgekeurd. De rest van de toelatingsprocedure zijn we nu verder aan het invullen. Van zodra alles wettelijk in orde is, gaat de pendel van start”, zegt Dhondt nog. Intussen wordt ook de vervoerder gekozen die de ecocombi zal inzetten.

De hele opzet past in de ambitieuze duurzaamheidsplannen van Delhaize. De retailer wil tegen eind 2021 zijn transportactiviteiten CO2-neutraal maken. In dat kader zet de retailer zijn transporteurs aan om in de mate van het mogelijke over te schakelen op trekkers op lng, die zo’n 20% minder CO2 uitstoten. Zo kocht onlangs huistransporteur Van Moer Distribution 20 Volvo FH’s op aardgas aan. Daarnaast zal Delhaize ook zijn CO2-emissies compenseren door te herbebossen.

Het crossdockcenter in Neufchâteau wordt door Delhaize als een ‘pilot’ beschouwd. In functie van de resultaten zullen mogelijk nog andere overslagplatforms in België worden opgestart om de fijnmazige distributie te verduurzamen.

Philippe Van Dooren