Contraload realiseert vooropgestelde omzetgroei en werft aan

Contraload, gespecialiseerd in pooling van kunststoffen ladingdragers, heeft dit jaar een omzetstijging gerealiseerd met 20% tot 22,5 miljoen euro. Het bedrijf gaat extra mensen aanwerven en kijkt nog uit naar een productiesite in de Antwerpse regio.

Toen het bedrijf in de zomer van 2014 met het durfkapitaalfonds Down2Earth een nieuwe aandeelhouder binnenhaalde, kondigde managing director Jesse Sels aan dat dit moest toelaten om jaarlijks met 20% te groeien. “We zijn daarin geslaagd en mikken in 2016 op 30% groei”, aldus Sels. Daarom wil het bedrijf ook extra mensen aanwerven. Momenteel telt het bedrijf 23 werknemers en vanaf volgend jaar komen daar zeven krachten bij.

Het bedrijf heeft op dit moment een pool van 800.000 ladingdragers. “Ons doel is om dit aantal in 2016 tot 1 miljoen te laten aangroeien”, zegt Sels.

De ladingdragers hebben een gemiddelde levensduur van tien jaar en worden daarna gerecycleerd tot nieuwe ladingdragers. Anderhalf jaar geleden richtte Contraload daarvoor de holding Sureca (Sustainable renewable carriers) op. Die spitst zich toe op het hergebruik van de paletten en grondstoffen.

Productie

In oktober van dit jaar verhuisde Contraload zijn hoofdzetel van Niel naar Aartselaar. Het kondigde toen aan op zoek te zijn naar een watergebonden productielocatie in de Antwerpse regio. “Momenteel hebben we nog geen keuze gemaakt. Realistisch gezien zullen we in februari de knoop kunnen doorhakken. We kijken onder meer naar locaties aan het Albertkanaal, langs het Zeekanaal in Willebroek en langs de Schelde”, zegt Sels. Bedoeling is in die productiesite een nieuw type hout vervangende ladingdrager te produceren. Die activiteit zal ook ondergebracht worden in de holding Sureca.

Contraload werd in 2004 opgericht door Jesse Sels en co-managing director Sylvain Naets. Het bedrijf heeft ondertussen vestigingen in Birmingham, Barcelona en Parijs (voorheen Toulouse). In de EU beschikt het over zo'n 2.500 ophaalpunten.

Het bedrijf werd onlangs nog geselecteerd uit een aantal kandidaten uit de provincie Antwerpen voor de ‘Trends Business Tour’. Daarbij worden bedrijven gescreend op vernieuwing en innovaties en hoe ze die wereldwijd in de markt kunnen zetten. Ook duurzaamheid en winstgevendheid worden daarbij in aanmerking genomen.