Comeos slaat opnieuw alarm over Belgische problemen e-commerce

Het gebrek aan flexibel nacht- en zondagswerk heeft ons land de voorbije vier jaar ruwweg 15.000 jobs gekost. Dat heeft Comeos uitgecijferd. Belgische webshops kunnen moeilijk voldoen aan de verwachtingen van de consument, zegt ze.

Comeos, de Belgische federatie van handel en diensten, stelt vast dat één online aankoop op twee van de Belgen op een buitenlandse site gebeurt. Daarom heeft ze de oefening gemaakt om de aangroei van distributiecentra in kaart te brengen die de voorbije vier jaar vlak aan de grenzen zijn bijgekomen.

De onderzoekers komen uit op een totaal van 24 distributiecentra: zeventien in Nederland, vier in Duitsland en drie in Frankrijk. In totaal zijn ze goed voor 13.230 tot 15.130 jobs, die dus niet in België zijn gecreëerd.

De kaart die ze hebben getekend is evenwel niet 100% accuraat. Zo worden een aantal distributiecentra opgenomen die nog niet operationeel zijn (Lidl in Roosendaal, op termijn goed voor 1.200 jobs) of die geen betrekking hebben tot e-commerce (Primark, eveneens in Roosendaal, heeft helemaal geen webshop). Ook maakt ze geen melding van dc's die in België zijn gevestigd (Decathlon, Nike, Lego, Torfs, Veritas, enzovoort).

Dat neemt niet weg dat de kaart heel duidelijk laat zien dat er wel degelijk zeer veel dc's voor e-commerce in onze buurlanden, en dan vooral in Nederland, gevestigd zijn.

Avond- en zondagwerk

Volgens Comeos is deze tendens te verklaren door het feit dat de webshops in ons land moeilijker kunnen voldoen aan de verwachtingen van de consumenten. Die bestellen steeds vaker ’s avonds, op zondag en op piekmomenten, zoals Black Friday. De fulfilment kan niet adequaat reageren.

 “Vier online bestellingen op de tien gebeuren ’s avonds. Maar die kunnen niet geholpen worden want in België is nachtwerk niet toegelaten en in België start de nacht al om 20.00 uur. In Nederland is dat om middernacht. Wij vragen dat de regering dat aanpast”, zegt Comeosdirecteur Dominique Michel.

Wanneer de consument op zondag bestelt, is er het probleem van het verbod op zondagwerk. “En dus stapt de consument naar een buitenlandse site waar hij wel de volgende dag zijn bestelling geleverd krijgt. Wij vragen aan de regering dat zondagswerk wordt toegelaten voor e-commerce”, klinkt het verder.

Geen flexibiliteit

Ook de piekmomenten vormen een in ons land een probleem. “De handelaar moet op bepaalde momenten personeel flexibeler kunnen inzetten. Dat is niet mogelijk. Er is dit jaar wel degelijk de wet 'werkbaar werk' gekomen: een toolbox met een aantal maatregelen om het werk flexibeler te maken. Maar de regering heeft de sleutel daarvan aan de vakbonden gegeven. We moeten vaststellen dat er geen millimeter is opgeschoven. Elke aanpassing heeft het akkoord van alle vakbonden nodig, wat in de praktijk niet haalbaar is. Wij vragen dat de regering dit aanpast en dat het akkoord van één vakbond volstaat”, zegt Michel.

 Loonkost 

Naast het gebrek aan flexibiliteit klaagt Comeos ook de arbeidskost aan. “Op dat vlak blijven we met een handicap zitten ten opzichte van de ons omringende buurlanden. Het is een feit dat door de taxshift de kost gezakt is van 20% naar 17,5% dit jaar, tot 15% in 2019. Dat is zeer goed, maar we vragen dat de inspanningen verder gezet worden om te landen op een handicap van 10%”, klinkt het tot slot.

Philippe Van Dooren