Coastair: “Regering beseft niet hoe hard we werken”

Dagelijks behandelt Liege Airport zo'n drie miljoen mondmaskers uit China om ze verder in Europa te verdelen. Luchtvrachtmakelaar Coastair werkt de klok rond, maar betreurt het ziekteverzuim en de weinige waardering van de Vlaamse overheid.

De coronacrisis vraagt een forse inspanning van de cargogemeenschap op de luchthaven van Luik. Voeding, medicijnen en andere essentiële goederen moeten hun weg vinden naar de consument. Het aantal vrachtvluchten neemt toe, maar het personeelstekort nijpt.

“Er is een hoog ziekteverzuim op de luchthaven”, zegt CEO van Coastair Chartering Pascale De Mieter. “Veel medewerkers zijn bang voor besmetting en willen thuisblijven. Je kan nu gewoon ziekteverlof aanvragen zonder een doktersbezoek. Bij een van de grote grondafhandelaars heeft zich al 40% ziek gemeld. De mensen die blijven om het logistieke werk voort te zetten, raken daardoor uitgeput.”

Extra kosten

Ook De Mieter probeert alle ballen in de lucht te houden. Samen met haar echtgenoot runt ze het bedrijf Coastair, dat zowel gespecialiseerd is in chartervluchten als reguliere vrachtvluchten. “Naast de ingevoerde handgels en mondmaskers van China die we via Luik naar Italië, Nederland, Spanje en Roemenië verdelen, sturen we nu ook mondmaskers naar Nigeria. Daarnaast bouwen we de export op voor klanten die problemen ondervinden door het personeelstekort bij de eerstelijnsmagazijnen, en naar ons worden doorgestuurd. Dat is bovenop de ‘business as usual’, waarbij we als tweedelijnswarehouse de reguliere service naar China, Amerika en Afrika nog afhandelen.”

De inkomsten wegen niet op tegen de extra kosten. “Om de coronamaatregelen te respecteren, investeren we in handgels en mondmaskers die we uitdelen aan het personeel, betalen we gespecialiseerde schoonmaakbedrijven en hebben we laptops aangekocht voor de thuiswerkers.”

Geen premies

“We zijn een van de weinige bedrijven op Liege Airport waar niemand zich ziek heeft gemeld”, gaat De Mieter verder. “Ik prijs me daarvoor gelukkig, maar in de logistiek heb je vooral mensen nodig in het magazijn. Om alles te kunnen bolwerken hebben we interimmers in dienst moeten nemen en betalen we overuren uit.”

Coastair is operationeel in Luik, maar heeft zijn hoofdzetel in Vlaanderen. De frustratie over de aanpak van de regering is groot. “De Vlaamse overheid schenkt 4.000 euro hinderpremie aan zelfstandigen die hun zaken moeten sluiten, maar geeft niets aan diegenen die openblijven. We werken dag en nacht om de logistieke keten draaiende te houden en de mensen te helpen, maar krijgen niets. Integendeel, we betalen alles uit eigen zak.”

Dat gebrek aan steun laat zich voelen in het bedrijfsleven. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka vraagt dat de federale overheid een prestatiepremie van 150 euro per maand toekent aan wie zich op de werkvloer begeeft, als dat veilig kan. “Het is belangrijk dat de regering beseft dat wij harder dan ooit tevoren werken en soms dubbele, zelfs driedubbele shiften draaien."

Een voor allen, allen voor een

“De logistieke keten steunt nog altijd op een team", gaat De Mieter verder. "In de cargogemeenschap is het een voor allen, allen voor een. Ik begrijp dat er angst is om te komen werken, maar de mensen die niet ziek zijn moeten zich realiseren dat er genoeg maatregelen zijn getroffen om zich te beschermen."

De Mieter houdt het hoofd boven water. "De appreciatie van de klanten doet deugd. Een van onze Chinese klanten heeft zelfs duizend mondkapjes speciaal voor ons opzij gezet opdat we ons veilig zouden voelen en kunnen verderwerken. Directeur-generaal van Liege Airport, Luc Partoune, heeft ook elk bedrijf op de luchthaven persoonlijk bedankt."

Julie Desmet