Chinezen zetten spoed achter bouwaanvraag logistiek park Zeebrugge

De Chinese groep Lingang houdt woord en heeft twee studiebureaus geselecteerd voor het opmaken van de bouwaanvraag voor een logistiek park in Zeebrugge. Op 21 juli wordt met het havenbestuur de officiële concessie ondertekend.

In tegenstelling tot de 63 Chinese bedrijfsleiders die in 2012 aan toenmalig Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) beloofden van massaal in Willebroek te zullen investeren – maar waar uiteindelijk niets van kwam – lijkt het de groep Lingang in Zeebrugge wél menens. “Na hun engagementsverklaring op het havencongres Summit of Bruges mei vroegen ze bij onze diensten een lijst van studiebureaus en aannemers op. Naar we vernemen, hebben ze uit die lijst twee studiebureaus geselecteerd die ze zullen contacteren voor het opmaken van een bouwaanvraag”, zegt gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van MBZ.

Op 17 mei engageerde gedelegeerd bestuurder Yuan (midden op de foto) zich schriftelijk voor een investering van 85,3 miljoen euro in een 30 ha groot logistiek- en distributiepark in Zeebrugge. Het gaat om de grootste invulling van de Maritieme Logistieke Zone in de achterhaven, die 120 ha omvat. Het Lingangpark wordt een Europese uitvalsbasis voor Chinese en andere internationale logistieke spelers. “Na het concrete studiewerk van Lingang wordt de concessieovereenkomst op 21 juli officieel ondertekend”, stipt Coens aan.

Havenarbeid

Het Zeebrugse havenbestuur zoekt al decennia bouwlustigen voor de Maritieme Logistieke Zone. Tot nu toe kwamen daar slechts een volautomatisch magazijn van de Antwerpse koffiehandelaar Efico (2009) en Brugse traileroperator NDQ (2017). Een struikelblok voor andere kandidaat-investeerders was telkens de discussie over welke handelingen als havenarbeid of als logistiek werk moeten beschouwd worden.

Coens maakt zich sterk daar nu een lokaal onderhandelde oplossing voor gevonden kan worden. “We vertrekken bij het idee dat alle behandelingen op het spoor onder havenarbeid zouden kunnen vallen en alles wat in de logistieke zone gebeurt als logistieke arbeid zou tellen.”

Honderden industrieprojecten

De Shangai Lingang Economic Development Group is een Chinees staatsbedrijf. Het werd in 2003 opgericht om de zone Lingang van maar liefst 315 m² te ontwikkelen. Er werden meer dan 230 industriële projecten aangetrokken, waarvoor 800.000 m² zakelijke gebouwen werden opgetrokken. Daarbij zijn zowel Chinese bedrijven als internationale spelers, bijvoorbeeld Caterpillar en Daimler-Benz (Mercedes). Er kwamen ook scholen, ontspanning, handel en 1,3 miljoen m² woonoppervlakte.

Roel Jacobus