C.H. Robinson traceert lading via telefoon van de chauffeur

De Amerikaanse groep C.H. Robinson is zopas gestart met de uitrol in Europa van de mobiele app Navisphere Driver. Die maakt het mogelijk om een zending automatisch te traceren via de telefoon van de chauffeur. Daarnaast is het een communicatietool.

C.H. Robinson werkt in Europa samen met een groot aantal vervoerders, die niet noodzakelijk voorzien zijn van een boordcomputer of gps-trackingsysteem. Voor het bedrijf, dat fors inzet op automatisering, is dat een probleem. “Veel verladers willen regelmatige updates over waar hun zending zich op een bepaald moment bevindt. Als er updates onderweg moeten gebeuren, moet dat via de telefoon. Dat betekent dat chauffeurs regelmatig moeten stoppen om handmatig traceringsinformatie te leveren. Met de Navisphere Driver-app kan de telefoon van de chauffeur het werk automatisch voor hem doen,” zegt Dave Fraas, algemeen manager van de IT-groep van C.H. Robinson in Europa.

De mobiele applicatie, beschikbaar voor apparaten van iPhone en Android-smartphones, werd specifiek ontworpen voor de chauffeurs. Wanneer een bestuurder een lading toegewezen krijgt, ontvangt hij een sms om de toelating te vragen om die op te volgen. Vanaf het moment dat de chauffeur onderweg is, stuurt hij een signaal. De telefoon kan dan in realtime gevolgd worden. Eens de goederen ter bestemming zijn en afgeleverd, wordt het traceren van de telefoon stopgezet”, legt Fraas uit. Het systeem gebruikt met andere woorden de locatiedienst van de telefoon om automatisch ieder uur bijna realtime laadupdates te versturen, of vaker indien de verlader dit vereist.

CMR scannen

“De automatische tracering is niet het enige voordeel van de Navisphere Driver-app. De chauffeur kan de camera van de telefoon gebruiken om papierwerk – zoals de CMR - te scannen en uploaden om de betalingscyclus in gang te zetten”, voegt Fraas toe. “Daarnaast kunnen laadorders of extra informatie over de lading via makkelijke sms-notificaties doorgestuurd worden.”

Volgens Fraas is de app voor de vervoerder een extra hulpmiddel, bovenop de telematica-oplossing die ze desgevallend gebruiken. “We hebben in Europa meer dan 1.200 verladers als klant die informatie verwachten over hun lading. De vervoerders die we inzetten gebruiken misschien honderd verschillende systemen. Het is daarom een hele uitdaging om die informatie te verwerken om de processen te kunnen automatiseren”, zegt Fraas.

“Vandaag ondersteunen onze IT-systemen al de meeste van de Europese Telematic-leveranciers. Dit betekent dat de boordcomputers rechtstreeks stopupdates en updates onderweg naar ons kunnen versturen wanneer ze voor ons een lading vervoeren. Navisphere Driver maakt het ons dus mogelijk om vervoerders die geen gps-ondersteund systeem gebruiken, op te volgen”, voegt hij toe.

80%

“We beogen 80% van alle zendingen op de een of andere manier in realtime te kunnen traceren: ofwel via de gps-technologie, ofwel via de Driver-app. Ofwel via toekomstige technologie die we aan het ontwikkelen zijn, waarover ik u niets kan verklappen”, zegt Fraas tot slot.

C.H. Robinson ontwikkelt technologie-oplossingen zoals Navisphere Driver inhouse. De app, grotendeels gebaseerd op een gelijkaardig systeem dat het bedrijf al enkele jaren in Noord-Amerika gebruikt, is overigens een onderdeel van Navisphere, een globaal transportmanagementsysteem (TMS). Dat is gebouwd om klanten end-to-endzichtbaarheid en geautomatiseerde verslagen van hun verschepingen te bieden, en dat voor elk transportmiddel. De verschillende producten van Navisphere zijn te integreren in bijna alle gestructureerde databestanden of Enterprise Resource Plannen.

Philippe Van Dooren