Cargo Velo rijdt in Brussel voor Proximus en L'Oréal

Cargo Velo, nu al in Gent en Antwerpen, breidt zijn activiteiten uit naar Brussel. De fietskoerierdienst gaat een structureel partnership aan met het Brusselse GO2. Proximus en L’Oréal bundelen hun volumes om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

In tegenstelling tot Gent en Antwerpen, waar Cargo Velo met eigen koeriers in loondienst werkt, kiest het bedrijf in Brussel voor een structureel partnership met de fietskoeriers van GO2. “Als Brusselse marktleider met jarenlange lokale terreinkennis dragen ze duurzaamheid hoog in het vaandel”, zegt Sander Vandenberghe, oprichter van Cargo Velo. 

15.000 duurzame verzendingen

De uitbreiding van Cargo Velo naar Brussel kwam in een stroomversnelling toen Proximus – waarvan de lokale winkels al anderhalf jaar door Cargo Velo aangeleverd worden in Gent en Antwerpen – een aanbesteding op de Brusselse markt aankondigde: ze zouden samen met L'Oréal volume aanbieden om per fiets te leveren. Met een gezamenlijk uitgewerkt dossier wisten Cargo Velo en GO2 beide bedrijven te overtuigen van de kracht van een samenwerking tussen beide fietskoeriers en de operationele efficiëntie daarvan. De bestelde artikelen worden in de opslagplaats van Proximus in Anderlecht verzameld, vooraleer Cargo Velo en GO2 de leveringen naar de Brusselse Proximusshops en een 130-tal kapperszaken brengen. De leveringen per elektrische fiets zullen zo'n vijftienduizend verzendingen per jaar duurzamer maken. 

Volumes bundelen

Volgens Vandenberghe is de Brusselse lancering een mijlpaal voor de sector. “Het gebeurt zelden of nooit dat er op zo'n operationeel niveau wordt samengewerkt tussen verschillende actoren in de stadslogistiek”, zegt hij. “En het is de eerste keer dat grote bedrijven strategisch hun volumes bundelen om zo hun ambities rond de verduurzaming van hun stedelijke logistiek in de praktijk om te zetten.”

Melanie De Vrieze