Bulkterminal Zeeland in Vlissingen lost nu zelf schepen

Bulkterminal Zeeland in Vlissingen lost sinds kort zelf ook schepen. Hiervoor heeft het bedrijf tijdelijk een kraan van Goeyvaerts in Antwerpen gehuurd. In november arriveert een Sennebogen 895-kraan, 'de grootste hydraulische kraan ter wereld'.

Bulk Terminal Zeeland houdt zich bezig met de overslag van alle soorten droge bulk: van houtpellets en biologische agriproducten tot stortstenen voor de versteviging van windturbines op zee. Dat laatste gebeurt onder meer in opdracht van DEME en Van Oord. Het bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost is in zes jaar tijd bijna vervijfvoudigd: van 2,5 naar 12 ha. Er is een optie op nog eens 9 ha erbij.

Sennebogen 895

Bij die groei hoort ook het zelf kunnen laden en lossen van schepen. Bulk Terminal Zeeland had hiervoor al een Sennebogen 850-kraan, maar die bleek niet te voldoen bij het lossen van hele grote schepen. "Daarom hebben we een Sennebogen 895 aangeschaft", zegt directeur Ko de Kraker. "Dat is de grootste kraan in zijn soort. Die had er eigenlijk al moeten zijn, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. De kraan arriveert nu in november. Maar om tot aan die tijd toch grotere schepen te kunnen verwerken, hebben we een kraan bij Goeyvaerts gehuurd. Nu kunnen we niet alleen van schip op kade lossen, maar ook van schip naar schip. Vorige week hebben we 27.500 gips van de 'Helga Bulker' gelost, waarvan 24.000 ton direct in lichters en de rest op de wal. Nu zijn we alweer bezig met de volgende klus: 32.800 ton houtpellets voor de opslag."

Adrie Boxmeer