Bubble Post pakt uit met cargofiets met actieve koeling

Bubble Post experimenteert in Amsterdam met een cargofiets die over een actief gekoelde laadruimte beschikt. Deze maakt zero-emissieleveringen van gekoelde waren mogelijk. Op vrij korte termijn wordt de Cool Cargo Bike in het hele netwerk ingezet.

Bubble Post ging in 2012 in Gent van start, maar sinds twee jaar wordt ook ingezet op de koude keten voor B2C en B2B-klanten. Voor de distributie van gekoelde waren (4 to -22° C) worden bestelwagens op aardgas gebruikt, maar nu wordt gemikt op emissieloze leveringen. Hiervoor bewandelt het bedrijf nu twee pistes: zijn Nissan E-NV200 elektrische vans zouden worden uitgerust met een Cargo Cool unit en cargofietsen met een isotherme laadruimte en koeleenheid. “In beide gevallen gaat het om een actieve koeling, een soort airconditioning op batterijen en met sensor om de temperatuur te bewaken”, aldus Yan Ketelers, sales & communication manager van Bubble Post.

Zoals geweten is Bubble Post gespecialiseerd in duurzame last-miledistributie. Vrachtwagens zetten hun goederen bij het bedrijf af aan de rand van de stad. Daar worden ze gesorteerd en gebundeld om ze dan met milieuvriendelijke voertuigen de stad in te brengen. Dat wordt gecombineerd met opslagmogelijkheden in een eigen magazijn. Een zelfontwikkeld IT-systeem berekent de meest efficiënte route en het best geschikte voertuig voor een transport. Dat kan een cargofiets zijn, een elektrisch voertuig of een bestelwagen op aardgas.

Naast conventionele goederen en pakjes zet Bubble Post ook in op de distributie van gekoelde goederen. Nu zijn dat vooral voedingswaren, maar ook de levering van medicijnen wordt onderzocht. Vanuit een koelruimte in het magazijn worden die nu overgeladen in gekoelde bestelwagens met een CNG-motor. De volgende stap is een ‘zero emission delivery’ met de Cool Cargo Bikes, die samen met het Nederlandse Cargo-Cool werd ontwikkeld. Hiermee wil het bedrijf niet alleen meer keuze en flexibiliteit aan de groothandel en de horecaleveranciers bieden, maar ook de congestie in de binnensteden tegengaan. “De fiets met gekoelde laadruimte draagt direct bij aan de vermindering van de overlast van de grote voertuigen waarmee de groothandel doorgaans de binnenstad bevoorraadt”, aldus Ketelers.

Cold Chain Distribution

“We geloven dat de markt van cold-chaindistributie zal blijven groeien, daarom willen we vandaag werken aan een duurzame oplossing”, zegt hij.

Voorlopig is er nog maar één Cool Cargo Bike in dienst, met name in Amsterdam. “Dat prototype werd uitvoerig getest, zodat we nu beslist hebben om bijkomende exemplaren te bestellen. Op termijn willen we gemiddeld drie exemplaren per stad hebben”, aldus Ketelers. Ter vergelijking: in de negentien steden in de Benelux waar Bubble Post inmiddels actief is, beschikt het bedrijf nu over 80 ‘conventionele’ cargofietsen.

België, Nederland en Spanje

Bubble Post werkt inmiddels in een tiental Vlaamse steden. Dankzij een kapitaalinjectie door nieuwe investeerders vorig jaar, is het bedrijf nu ook in Wallonië (Luik, Bergen, Namen en binnenkort Charleroi) en Nederland aanwezig.

Bij onze noorderburen is het bedrijf sinds medio 2015 operationeel in Amsterdam en Utrecht. De uitrol in drie bijkomende steden is in voorbereiding. In Nederland haalde Bubble Post al klanten binnen zoals Vente-Exclusive.com, Moyee Coffee en enkele traditionele groothandelaars en horecaleveranciers.

Ook Spanje komt er binnenkort bij, met een partnership in Barcelona waar de operationele testen al ver gevorderd zijn. “In Pamplona en enkele andere steden worden voorbereidingen getroffen”, aldus Ketelers.

Het Gentse bedrijf heeft de ambitie om tegen 2018 in 50 Europese steden actief te zijn.