Bubble Post introduceert innovatieve fietsbestelwagen

De 'laatste mijl' heeft in de totale logistieke kost een aandeel dat kan oplopen tot 75%. Het is ook niet het meest milieuvriendelijke deel. Bubble Post tracht daar met zijn Tortuga XL fietsbestelwagen wat aan te doen.

Naarmate het pakjesvervoer toeneemt, wordt de levering in stedelijke gebieden steeds meer in vraag gesteld. Vooral de aspecten ‘milieu’ en ‘leefkwaliteit’ worden meer in aanmerking genomen. Bubble Post is daarom mee in de trend gestapt om kleinere ecologische voertuigen in te zetten. Deze worden aangedreven door elektriciteit of aardgas.

Verder zijn er dan de fietsen, die steeds meer ingang vinden in het segment van de 'laatstemijlleveringen'. “We hebben verschillende fietsen uitgeprobeerd”, zegt Yan Ketelers van Bubble Post. “Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij The Opportunity Factory.” Dat laatste is een Belgische coöperatieve organisatie die innovatieve producten ontwikkelt voor een duurzame stedelijke mobiliteit.

Fietsbestelwagen

Voor het ontwerp heeft The Opportunity Factory input van verschillende betrokken partijen mee aan boord genomen. Er werd rekening gehouden met de noden en de vraag van de klanten, van Bubble Post zelf en met de ervaring en specifieke eisen van de koeriers. “De Tortuga XL verschilt van andere cargofietsen omdat de tot nu toe gebruikte types altijd zijn vertrokken van de fiets en zijn frame zelf”, aldus Dirk Verhaeghe, medeoprichter van The Opportunity Factory. “Wat wij hebben ontworpen is een echte fietsbestelwagen. Hij combineert een gemakkelijke bestuurbaarheid met een verrassende laadcapaciteit.”

De Tortuga XL heeft een capaciteit die groter is dan die van één laadpallet. De bruikbare ruimte is een lengte van 1,90 meter, een breedte van 90 centimeter en een hoogte van 117,5 centimeter. Aan beide zijden beschikt de fiets over ruime zijdelingse schuifdeuren. De achterste deuren gaan open tot een hoek van 180 graden. Het laadvermogen bedraagt 2,50 kubieke meter of 250 kilogram.

Europese expansie

Ondertussen zijn de eerste tien fietsen geleverd. Brussel is de eerste stad waar ze gebruikt zullen worden. In de loop van het jaar komen er nog 40 bij. Die zullen dan ook in andere steden worden ingezet. Voor de komende twee jaar zijn Bubble Post en The Opportunity Factory overeengekomen dat er nog 50 stuks per jaar zullen worden afgenomen.

Bubble Post werd in 2013 opgericht in Gent. Het bedrijf heeft ondertussen vestigingen in alle grote steden in België en is ook al aanwezig in Nederland. Het bedrijf wil uitbreiden in andere Europese landen via een systeem van partners.

Aangezien zowat de helft van de omzet van bedrijf is gelieerd aan het vervoer van verse producten, experimenteert Bubble Post nu ook met cargofietsen met actieve koeling. Momenteel worden deze transporten uitgevoerd met elektrische voertuigen. Trouw aan de principes van de stedelijke distributie, consolideert Bubble Post zelf afgehaalde of aangeleverde zendingen aan de rand van de stad.