Brussels Airport toont groeicijfers met dank aan getruckte vracht

Brussels Airport kon opnieuw groeicijfers voorleggen voor januari 2018. Opmerkelijk is wel dat er voor het eerst getruckte vracht meegenomen wordt in de berekening. Zonder die cijfers zou er een verlies van vrachtvolumes zijn van bijna 4%.

Sinds dit jaar communiceert Brussels Airport bij de cijfers van de vrachtvolumes ook de volumes van de getruckte vracht. Dat is vracht die per vrachtwagen van Brussels Airport naar een andere luchthaven gereden wordt om van daaruit per vliegtuig te vertrekken. “Je kan het vergelijken met een passagier die met een overstap naar een verdere bestemming vliegt. Bijvoorbeeld van Brussel naar Frankfurt en van daaruit naar Los Angeles. Alleen wordt die verplaatsing naar Frankfurt voor vracht met een truck gemaakt”, verklaart Steven Polmans, Head of Cargo & Logistics van Brussels Airport.

Volgens Brussels Airport zijn de gevlogen en getruckte vracht complementaire elementen. “Het totale aanbod versterkt de aantrekkingskracht van het logistieke platform van de luchthaven.” Polmans beaamt dat de volumes mee het belang bepalen van BRUcargo als logistiek platform. De cijfers zijn al langer bekend op de luchthaven, “maar dankzij de BRUcloud beschikken we nu over gedetailleerde en correctere cijfers waardoor we die kunnen rapporteren”, aldus Polmans. Het is niet onlogisch dat de luchthaven deze cijfers ook graag communiceert. Met 13.668 ton getruckte vracht in januari, is dit segment goed voor bijna een kwart (24%) van het totale vrachtvolume op de luchthaven.

Forse daling volvracht

De grote stijging in getruckte vrachtvolumes (+33%) zorgt er voor dat de totale vrachtvolumes met 2,7% stijgen ten opzichte van januari 2017. De gevlogen vrachtvolumes daalden immers met 3,9%. Opnieuw is de serieuze aderlating bij de volvrachtvolumes de oorzaak van deze krimp. Ten opzichte van vorig jaar daalde het volume met 21,2%. De expressdiensten (+5,6%) en de belly cargo (+8,8%) konden de cijfers wat milderen.

De daling in volvrachtvolumes is volgens de luchthaven te wijten aan het vertrek of de afbouw van volvrachtmaatschappijen, onder meer door de verstrenging van de Brusselse geluidsnormen. Bovendien kende de luchthaven in januari 2017 net een enorme groei ten opzichte van 2016. Toen steeg het vrachtvolume met maar liefst 21,6%, met dank aan een indrukwekkende groei van 81,4% in de volvrachtvolumes. Opmerkelijk is dat de volumes van vracht aan boord van passagierstoestellen toen gedaald was met 8,4%.

Feist benadrukt hubfunctie

Opmerkelijk in de perscommunicatie was de nadruk van topman Arnaud Feist op het belang van Brussels Airport als hub binnen de Star Alliance. Die is niet alleen belangrijk voor de passagiersaantallen, waarbij het aantal transitpassagiers steeg met 16%, maar ook voor de vrachtvolumes. Het is immers op de lange afstandsvluchten dat de meeste belly cargo vervoerd wordt. Het is dus niet toevallig dat Feist het belang van Brussels Airport benadrukt, een week na de onrust bij Brussels Airlines over de toekomst van de maatschappij.

Brussels Airlines blijft groeien

Die laatste maatschappij stuurde ook mooie groeicijfers de wereld in. Het vrachtvolume steeg in de eerste maand van 2018 met meer dan een derde (36%). Dankzij een beter gebruik van de laadruimte en een grotere capaciteit (+13,9 Available Ton-Kilometers) vertaalde de sterke groei van volumes zich in een stijging van de Revenu Ton-Kilometers (RTK) met een kwart (24,9%).

Kasper Demol