Brussels Airport investeert 100 miljoen in nieuwbouw op BRUcargo

Het komende jaar wordt er flink wat bijgebouwd op BRUcargo. In totaal wordt er op drie jaar in 100.000 m2 logistieke gebouwen geïnvesteerd. De focus ligt op temperatuurgevoelige goederen, maar ook voor levende dieren komt er extra ruimte.

Sinds een aantal weken zijn er graafmachines te zien aan de westkant van BRUcargo. Nu is ook officieel duidelijk waarom. Er komt een volledig nieuw logistiek gebouw van maar liefst 50.000 m2. Ter vergelijking, het nieuwe gebouw van DHL Express bedraagt 36.500 m2. De nieuwbouw wordt dus nog een pak groter, al zullen er wel meer bedrijven gehuisvest worden. Onder andere Kuehne + Nagel, WFS en de nieuwe afhandelaar Dnata zullen er hun intrek nemen. Er wordt specifieke aandacht gegeven aan hoogwaardige en temperatuurgevoelige goederen, producten waarvoor Brussels Airport nu al gekend is.

Speciaal voor het vervoer van zeer waardevolle goederen wordt een nieuwe beveiligde ruimte voorzien waar Brinks haar intrek zal nemen vanaf 2019.

Levende dieren

Opmerkelijk is ook dat Brussels Airport inzet op ruimtes voor levende dieren. Er komt een keuringspost van ruim 2.000 m2 in verschillende temperatuur- en/of lichtzones voor het tijdelijk onderbrengen en transporteren van verschillende diersoorten. Daarmee zet Brussels Airport in op een tweede niche die overigens aan belang wint. Liege Airport nam sinds mei 2016 het Horse Inn in gebruik, een gloednieuw paardenhotel met 55 stalplaatsen. In de luchtvrachtsector gaan er dan ook steeds meer stemmen op om een IATA CEIV-certificaat te ontwikkelen voor ‘livestock’.

Het bestaande patrimonium wordt eveneens vernieuwd, vooral de gebouwen op de eerste lijn, met rechtstreekse toegang tot het tarmac. Het gebouw van Swissport wordt de komende drie jaar stelselmatig vernieuwd, goed voor 30.000 m2 vernieuwde logistieke gebouwen.

Strategische Visie 2040

“Deze investeringen zijn zeer belangrijk voor het logistieke landschap in België en liggen volledig in lijn met onze uitgetekende Strategische Visie 2040”, licht Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, toe.

“Brussels Airport zal met deze investeringen ook naar de toekomst toe een cruciale draaischijf voor de logistieke keten en het luchttransport in Europa blijven, ten dienste van vele honderden bedrijven in ons land,” vult Steven Polmans, head of cargo and logistics van Brussels Airport nog aan.

Er zitten trouwens nog investeringen in de pijplijn. Zo zouden er extra stelplaatsen komen voor vliegtuigen, maar dat ligt nog buiten deze stevige investering.

Kasper Demol