Bpost en CityDepot bundelen krachten in stadsdistributie

Onder de naam CityDepot NV gaan bpost City Logistics en CityDepot hun krachten bundelen op het vlak van stadsdistributie. Samen willen ze op korte termijn een doorbraak realiseren in alle centrumsteden van het land.

Bpost wordt hoofdaandeelhouder  (48%) van de nieuwe entiteit en zal zijn belang in de toekomst verder optrekken. De overige aandelen zijn in handen van een vijftal aandeelhouders van CityDepot.

“Wij zijn al een aantal jaren bezig en volop aan het groeien. Daarvoor is kapitaal nodig en dat waren we al een tijdje aan het zoeken. Dankzij de deal met bpost hebben we nu een partner met zowel operationele als financiële slagkracht”, zegt Marc Schepers, oprichter van CityDepot, die de nieuwe onderneming gaat leiden.

Dankzij de krachtenbundeling hoopt hij binnen 6 tot 24 maand van nu in alle centrumsteden van het land met het stadsdistributieconcept aan de slag te zijn. “Wij trachten te starten met een operationeel consortium van partijen die al aan de slag zijn met stadsdistributie”, aldus nog Schepers.

Complementair

“Wij hebben mekaar gevonden en zijn complementair aan elkaar. Op geografisch vlak was CityDepot pionier in Hasselt en is ondertussen ook actief in Genk en Brussel, terwijl City Logistics in Antwerpen aanwezig is. Ook qua profiel zijn we complementair: zij zijn een jong bedrijf en wij een slagkrachtige groep met grote middelen”, zegt woordvoerder Piet Van Speybroeck van bpost.

Volgens Koen Van Gerven, ceo van bpost, was de tijd rijp om het aanbod van slimme en milieuvriendelijke stadsdistributie een nieuwe boost te geven. “Samen gaan we onze ambitie om te groeien in het hele land waarmaken”, onderstreepte ook hij.

De 25 medewerkers van beide partijen samen gaan mee op in CityDepot NV.

Het in 2011 opgerichte CityDepot levert momenteel op jaarbasis zo’n 70.000 pakjes en 15.000 palletten bij ongeveer 2.000 klanten.

City Logistics, dat vorig jaar in Antwerpen aan de slag ging, vervoert dagelijks een honderdtal zendingen vanuit zijn depot aan het Houtdok naar het centrum en de haven. Het doet dat voor een vijftal transporteurs, die hun goederen aan het depot afleveren en daardoor stadstransporten kunnen vermijden. Een oplossing die noodzakelijk is om zowel de mobiliteit als het milieu in de stadscentra te vrijwaren.