België op eerste rij voor uitrol digitale toepassingen GEFCO

Autologistiekspeler GEFCO gaat resoluut voor digitalisering. Dat is aangekondigd op een persconferentie in Parijs. Producten van de overgenomen start-ups Chronotruck en Moveecar zullen spoedig ook in ons land uitgerold worden.

CEO Luc Nadal bracht de internationale pers samen op het kantoor van accelerator Techstars in de 'start-upwijk' van Parijs. GEFCO is ook een van de partners van Techstars.

De grootste Europese logistieke speler in de automobiele industrie, die voor 75% in handen is van de Russische spoorwegmaatschappij en nog voor 25% van de autogroep PSA, wil digitaliseren. “De wereld verandert,” zegt Emmanuel Arnaud, verantwoordelijke Sales & Marketing van GEFCO. “We bevinden ons meer en meer in een ‘instantcultuur’, en dat beïnvloedt de consumptieverwachtingen. Een studie van MotorK dit jaar toonde aan dat 51% van de Europeanen bereid is een wagen online te kopen. Dat is een radicale b2c-verandering, die ook gevolgen heeft voor de b2b.”

Phygital

Daarom wordt GEFCO 'phygital', een vermenging van fysiek en digitaal. “We combineren ons fysieke netwerk en digitale vaardigheden om nieuwe phygital diensten aan te bieden. Chronotruck en Moveecar bieden artificiële intelligentie, machine learning en krachtige algoritmes om de ervaring van de klant te transformeren.”

Chronotruck is een digitaal platform voor vrachtwagenvervoer. “We verbinden verzenders met transporteurs met behulp van krachtige algoritmes”, zegt CEO Rodolphe Allard. “We ontwikkelden deze toepassing voor verzenders en transporteurs die tijdgevoelige, kostenefficiënte oplossingen zoeken. Dankzij Chronotruck daalt het aantal lege vrachtwagenritten en daarmee de ecologische voetafdruk van de verzender. Kleinere truckerbedrijven krijgen toegang tot grotere klanten.”

“Met Chronotruck waren er aanvankelijk enkel gesprekken om een commerciële samenwerking aan te gaan. Tijdens die gesprekken werd duidelijk dat er een verregaande synergie mogelijk is, en besloten we tot overname.” De omgekeerde beweging, waarbij een start-up intern wordt ontwikkeld om het idee daarna te ‘excuberen’, voerde GEFCO ook al uit.

Moveecar werd van bij de start intern begeleid door GEFCO. Het digitale platform moet voor het bedrijf het toegangsticket tot de logistiek van occasiewagens worden. Constructeurs, dealers, vlootmanagers, huur- en leasingmaatschappijen en verkopers van tweedehandswagens kunnen het product gebruiken om de levenscyclus van een wagen op de voet te volgen.

Volgens Arnaud koos GEFCO voor Chronotruck en Moveecar omdat ze een belangrijke toegevoegde waarde bieden voor het bedrijf. “Intern lopen er nog andere projecten”, zegt hij.

België op eerste rij

Voor beide start-ups staat een snelle internationale uitrol gepland. Daarbij staat ons land voor zowel Chronotrucks als Moveecar als een van de eersten op het programma. Chronotruck wordt in het eerste kwartaal van 2020 als eerste uitgerold in Polen en België. De eerste Moveecartoepassingen – wageninspectie en hersteldiensten – zijn in december van dit jaar nog beschikbaar in de Benelux.

Die internationalisering en opschaling kan, zeker in Europa, relatief eenvoudig uitgevoerd worden. “Chronotruck en Moveecar kunnen gebruikmaken van ons brede internationale netwerk."

In 2018 bereidde GEFCO zich voor op een introductie op de beurs, maar volgens CEO Luc Nadal wordt die beursgang voorlopig uitgesteld. “De investeerders lijken te denken dat de automobiele sector zijn hoogtepunt heeft bereikt. Bovendien verwachten we een langzamer jaar 2020.”

De digitale transformatie van GEFCO zal volgens Arnaud geen impact hebben op de tewerkstelling in het bedrijf. “Het digitale verhaal is een kans, geen bedreiging. We vervangen het fysieke niet maar zullen voor ons personeel meer ruimte en tijd kunnen vrijmaken. Het gaat om het optimaliseren en concentreren van hun expertise op zaken die het belangrijkst zijn.”

Jonas van Boxel