Bedrijven weten nu kosten omnichannel-logistiek dankzij tool

VIL heeft een tool ontwikkeld die kosten in de omnichannel-logistiek inzichtelijk maakt. Hiermee kan een retailer scenario’s vergelijken en kosten analyseren. Bij de ontwikkeling bleek dat veel retailers hun 'kostenveroorzakers' niet goed kennen.

Retailers nemen steeds vaker de beslissing om omnichannel te werken. Ze evolueren naar een omnichannel-model dat zowel een fysieke winkel als onlineverkoop behelst. Daardoor stijgt de complexiteit van de logistieke keten. De impact daarvan op de kosten van die logistieke keten zijn moeilijk in te schatten. Binnen het project Omni Tactics heeft VIL samen met tien bedrijven een ‘cost-to-serve’-tool ontwikkeld dat die kosten inzichtelijk maakt.

Een van die bedrijven is Komono, de Belgische producent van trendy horloges en brillen. “Wij zetten al jaren actief in op zowel fysieke winkels als e-commerce. Het integreren van beide kanalen blijft een uitdaging. Vooral het overzichtelijk maken van alle kosten die hieraan verbonden zijn, is moeilijk. Dankzij deze tool kunnen we die kosten overzichtelijk maken”, zegt Carl Liekens, supply chain & operations manager bij Komono.

Projectleider Gunther Storme legt uit dat de basis van deze rekentool ‘Activity Based Costing’ is. Die methode is gebaseerd op het idee dat niet producten of diensten, maar activiteiten kosten veroorzaken. Men brengt dus eerst in kaart welke de kostenveroorzakers zijn. Pas daarna kunnen de kosten van activiteiten aan producten en diensten toegekend worden.

Verschillende scenario’s

“In de tool die we ontwikkelden, voeren we de kosten van de verschillende activiteiten in. Daarna kunnen we simulaties doen aan de hand van scenario’s. Een voorbeeld: we zijn een kmo met 20% onlineverkoop en 80% winkelverkoop. We kunnen uitrekenen hoe de kosten evolueren als we een gelijke omzet zouden halen, maar de e-commerce zouden verdubbelen. Of hoeveel procent duurder de logistiek wordt als we alleen maar thuisleveringen doen. Hoe zouden de kosten evolueren als we alleen maar zouden inzetten op het afhalen van de bestellingen in pick-uppoints of in de winkel? Wat zou de impact zijn op de kosten als we de picking van kleine items volledig zouden automatiseren? Met deze analyse kun je dus duidelijk inschatten wat de impact is van een beslissing op de rentabiliteit van jouw omnichannelverkoop”, legt Storme uit.

“Met deze tool beschikt een bedrijf over zichtbare informatie over de kosten en kan het dus doordachte keuzes maken. Grotere bedrijven kennen de kostenveroorzakers meestal vrij goed. Maar bij kmo’s ontbreken de cijfers. Ze weten ongeveer hoeveel hun magazijn kost, maar wat de kost is van één picking kennen ze niet”, voegt zijn collega Dirk Devylder toe.

“De Omni Tactics-tool zal retailers die omnichannel willen gaan daarom mogelijk aanzetten om Activity Based Costing in te voeren, om zo meer inzicht in hun kosten te krijgen", zegt Storme nog.

Philippe Van Dooren