BCTN huurt 1.500 containers om congestie bij klanten te verhelpen

Terminaloperator BCTN heeft 1.500 containers gehuurd en ze ter beschikking gesteld van klanten om goederen tijdelijk op de terminals van de groep te stockeren. Daardoor besparen ze fors op 'detention & demurrage'-kosten.

Door de lockdown en de sluiting van de winkels als gevolg van de coronacrisis raken magazijnen overvol en moeten verladers andere oplossingen zoeken. Terminaloperator BCTN heeft 1.500 containers gehuurd en stelt die ter beschikking van de klanten voor een kleine dagvergoeding en stockeert ze op de terminal.

Demurrage & detention

Als de verladers hun goederen in de rederijcontainer op de terminal laten staan, betalen ze hoge 'detention & demurrage'-kosten. “De supplychains zijn ontregeld. Er kunnen geen goederen meer op afroep geleverd worden en de magazijnen zitten vol. Daarom hebben we een oplossing voorzien met 'Shipper Own Containers' (SOC). 'Detention & demurrage'-kosten voor rederijcontainers kunnen oplopen tot 100 euro per dag. Er zijn ook geen containers meer te vinden, 20' wel maar 40' niet. Wij hebben nog een 1.500-tal containers kunnen huren. We verhuren die voor een paar euro per dag aan onze klanten. Na een week hebben ze de huurkosten al terugverdiend. Wij zorgen bovendien voor het overladen en het inklaren van de goederen. Voor de stockage vragen we 5 euro per dag. Containers kunnen hier weken of soms maanden blijven staan”, zegt David Huybrechts, commercial manager van BCTN.

BCTN biedt deze dienstverlening aan op zijn terminals in Meerhout, Beringen, Roermond, Venray, Nijmegen, Den Bosch en Alblasserdam.

Koen Heinen