Azië stuwt Brussels Airport naar groei in vrachtvolume

Het voorbije half jaar groeide het gevlogen vrachtvolume op Brussels Airport met slechts 2,4%, de getruckte vracht met een verbluffende 22,8%. Toch is hiermee de kentering duidelijk na de rode cijfers van begin 2018, met dank aan de Aziatische markt.

Brussels Airport profiteert sterk van de boomende Aziatische markt. Aan de importzijde werd een knappe groei van 24% opgetekend, met zowel Afrika, Azië en Noord-Amerika als sterke groeiers. Maar Azië blijft met een marktaandeel van 37,5% van de import wel de belangrijkste regio.

De export steeg in juni met 11%. Daarvan gaat maar liefst de helft naar Azië. Ook opmerkelijk: hoewel de import sterker steeg dan de export, is Brussels Airport een van de weinige luchthavens die meer exporteert dan importeert.

Buikvracht

De grootste drijfveer van groei in de gevlogen volumes komt opnieuw van de vracht aan boord van passagierstoestellen, grotendeels op langeafstandsvluchten. Ook niet toevallig dat er op de Aziatische lijnen veel nieuwe verbindingen werden ingelegd natuurlijk. In juni net geen kwart (24,3%) er bij. Voor de eerste zes maanden een groei van 18,4%, tot 80.500 ton.

Te weinig vluchten

Toch zou er nog meer mee kunnen aan boord van de vliegtuigen. Het volume getruckte vracht steeg immers in juni opnieuw met 29% en komt voor de eerste zes maanden uit op 22,8%. Dat is vracht die naar de luchthavens van Amsterdam, Frankfurt, Parijs of Luxemburg wordt gebracht om van daaruit met het vliegtuig te vertrekken. “Het toont aan dat we op BRUcargo een sterke logistieke draaischijf vormen. Maar anderzijds toont het aan dat er een capaciteitstekort is. We zouden nog veel meer vracht vanuit Brussel kunnen laten vliegen, maar er zijn te weinig vluchten”, zegt Steven Polmans, head of cargo van Brussels Airport.

Volvracht groeit opnieuw

Redelijk goed nieuws ook in het volvrachtsegment. De dieprode cijfers van begin dit jaar haalden de totale cijfers voor gevlogen vracht naar beneden (-3,9% in januari). Met ook een stijging van het volvrachtvolume in juni, groeit het totale gevlogen volume in juni met 9.9%, toch ruim het dubbele van het wereldwijde gemiddelde. Op jaarbasis voelt Brussels Airport de slechte start nog wel. Het volvrachtsegment staat nog steeds met -7,9% in het rood. Het totale gevlogen volume komt uit op 2,4%.

De reden voor de slechte cijfers werd steeds bij de verstrengde Brusselse geluidsnormen gelegd. Dat blijkt ook te kloppen, want het schokeffect dat enkele maatschappijen in het voorjaar van 2017 wegjaagde in het volvrachtsegment, blijkt duidelijk uit het verschil in de cijfers tussen begin dit jaar en juni. Het gevlogen volume ligt in juni zelfs lager dan in januari (resp. 13.169 tegenover 13.651 ton), maar is in juni wel goed voor een groeicijfer van 14,3%, tegenover een verliescijfer van -21,2% in januari.

Alleen de volumes van januari en juni met elkaar vergelijken, geeft geen correct beeld. Dus keken we ook even naar de cijfers van 2016. Ten opzichte van twee jaar geleden steeg het volvrachtvolume immers met 43% in januari en 10,8% in juni. Het bewijs dat er serieus in de groei van de luchthaven gesnoeid werd door de geluidsnormen, maar dat men ook uit dat dal stilaan opklimt.

Kasper Demol