Antwerpse PortXL-deelnemers present op Shakedown Rotterdam

Bij de vierde editie van het PortXL-traject in Rotterdam hebben zestien start- en scale-ups een recordaantal van 29 contracten afgesloten. Op het slotevent praatten we bij met enkele bedrijven die bij PortXL in Antwerpen betrokken zijn.

De maritieme accelerator PortXL startte in Rotterdam maar is ondertussen ook in Antwerpen, Singapore en Italië actief. “Elk jaar scouten we meer dan duizend start-ups, waarvan er per locatie niet meer dan twintig geselecteerd worden voor het programma”, zegt directeur en medeoprichter Carolien Sandee.

Zestien bedrijven – vijf start-ups en elf scale-ups – volgden drie maanden lang een programma in samenwerking met PortXL-parners als Van Oord, Vopak en de Rotterdamse havenautoriteit. Ook nieuwkomers Mammoet en Royal IHC plaatsten aan het einde van de rit hun handtekening onder een aantal contracten. In totaal werden 29 overeenkomsten getekend, bijna een verdubbeling van het vorige record van 17.

In de Onderzeebootloods in de Rotterdamse haven mochten gisteren donderdag de zestien bedrijven hun concept nog eens pitchen aan het publiek tijdens een 'Shakedown'. In totaal stonden vijftig bedrijfjes klaar om hun idee voor te stellen. Onder hen ook enkele Belgische start- en scale-ups, die vorig jaar betrokken waren bij het eerste Antwerpse PortXL-traject of erover denken om er dit jaar in te stappen.

Logistieke chaos oplossen

Voor het Gentse Peripass heeft het PortXL-traject in 2018 deuren geopend. Het bedrijf biedt softwareoplossingen aan spelers binnen diverse sectoren om logistieke flows te optimaliseren. “Dankzij PortXL konden we op een neutrale, laagdrempelige manier contacten leggen met grote bedrijven”, zegt business developer Pieter Dalving. Het traject leverde hen een samenwerking met MSC en Port of Antwerp op.

Digitale dangerous goods declaration

Ook databedrijf Esoptra, gevestigd in Herentals, was voor hun deelname aan PortXL nog niet erg thuis in de maritieme wereld. “Wij proberen bedrijven zo ver te krijgen dat ze boven hun eigen sector uitstijgen, want bij data zien we overal dezelfde patronen”, zegt oprichter en CEO Paul Carpentier. “PortXL was een goede manier om de havenwereld te betreden, want de maritieme wereld is over het algemeen erg resistent tegen nieuwigheden.”

In samenwerking met MSC ontwikkelde Esoptra een programma om de dangerous goods declaration (DGD) te digitaliseren, inclusief een chatprogramma waarin de verlader en de transporteur kunnen overleggen. Voorlopig kocht MSC het product nog niet aan, maar de samenwerking loopt verder. Bovendien kon het bedrijf de applicatie wel al in andere sectoren inzetten.

Papierloos dankzij blockchain

Blockchainbedrijf T-Mining zat in de voorselectie van PortXL in 2018, maar nam niet deel aan het uiteindelijke programma. “Wij stonden op dat moment al wat verder en waren al in gesprek met spelers als Port of Antwerp en MSC”, zegt CEO en mede-oprichter Nico Wauters. “Wij geloven wel erg in het concept, want het is moeilijk voor startende bedrijfjes om binnen te geraken in de havenwereld.” De deelname aan de Shakedown was volgens Wauters vooral interessant omdat de beurs een erg internationaal karakter heeft.

T-Mining werkt op dit moment aan drie proefprojecten in de Antwerpse haven. Die projecten draaien vooral rond het inzetten van blockchain voor data-uitwisseling rond containers en het papierloos maken van logistieke processen. Over de stand van zaken rond die projecten kan Wauters voorlopig niets lossen.

Veiligheidstraining in virtuele realiteit

Het in Mechelen gevestigde Soulmade ontwikkelt Virtual en Augmented Reality-toepassingen voor diverse doeleinden. Het ontwikkelde ook de eerste Belgische fictiefilm in VR. Helemaal nieuw in de havenwereld is het bedrijf niet, want het creëerde al VR-veiligheidstrainingen voor arbeiders bij BASF. “Momenteel bekijkt Soulmade de mogelijkheid om zich kandidaat te stellen voor het traject van dit jaar”, zegt managing partner Sander De Roeck.

De tweede editie van PortXL Antwerpen start met een selectiedag in september. Daarop zullen zo’n dertig kandidaten uitgenodigd worden, waarna met een tiental bedrijfjes gestart wordt aan het eigenlijke traject. Deelnemende start- en scale-ups zullen een plaats krijgen in innovatiehub The Beacon, waarmee PortXL begin juni een samenwerking startte.

Jonas van Boxel