Antwerps Havenbedrijf onderzoekt overname spoorwegennet

Het Havenbedrijf Antwerpen onderzoekt hoe het zelf het spoorwegnet in de haven kan beheren. CEO Jacques Vandermeiren was al bij zijn aantreden kritisch voor infrastructuurbeheerder Infrabel.

"Wat we zelf doen, doen we beter", moet men aan het Zaha Hadidplein gedacht hebben. Zakenkrant De Tijd meldt donderdag dat Havenbedrijf-CEO Jacques Vandermeiren en Infrabeltopman Luc Lallemand in mei gaan samenzitten over de overdracht van het goederenspoornet in de haven. Volgens De Tijd zou ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) mee aanschuiven, maar dat kon vanochtend geen van de betrokkenen ons bevestigen. Op lagere niveaus lopen wel al gesprekken.

De 1.000 kilometer treinspoor in de Antwerpse haven zijn cruciaal in het uitbouwen van meer multimodaal transport van en naar de Antwerpse haven. Het spoor is momenteel slechts goed voor 7 procent van het totale goederenvolume. Het Havenbedrijf heeft de doelstelling om dat te verdubbelen tot 15 procent. De efficiëntie en concurrentiepositie van het goederenspoorvervoer ten opzichte van het wegtransport zijn cruciale aandachtpunten. En daar wringt het schoentje, volgens de haventopman.

Beheer kan beter

Vandermeiren heeft zijn onvrede over de werking van Infrabel nooit onder stoelen of banken gestoken. Niet lang na zijn aantreden als CEO van het Havenbedrijf klonk het in een interview met Flows als dat het anders moet: "Het is geen zaak van infrastructuur, die is er voldoende. Het is veeleer het beheer dat niet loopt zoals het moet", klonk het toen onder meer.

Momenteel is niet duidelijk welke piste er uiteindelijk bewandeld zal worden: een volledige overname van het spoorwegennet in de Antwerpse haven door het Havenbedrijf, of alleen van de sporen rond de grote containerterminals op de linkeroever. 

Volgens Infrabelwoordvoerder Thomas Baeken is het evenwel te vroeg voor conclusies. "Het klopt dat er al vergaderingen zijn geweest tussen Infrabel en de haven van Antwerpen, maar van beslissingen in welke richting dan ook, is nog geen sprake. De haven onderzoekt nog verschillende exploitatiemodellen."

Onderzoek loopt 

De kritiek van Vandermeiren verbaast Infrabel wel. "Wij zijn altijd een constructieve partner geweest", zegt Baeken. "Als de haven nu zegt dat men op zoek is naar verschillende exploitatiemogelijkheden, staan wij open voor een gesprek. Maar voorlopig is er dus nog niets beslist."

Bij het Havenbedrijf Antwerpen wil communicatiedirecteur Nathalie Van Impe kwijt dat er inderdaad gesprekken gevoerd worden 'op verschillende niveaus'. "Maar we gaan die onderhandelingen niet in de pers voeren", besluit Van Impe. 

Michiel Leen