Ahlers: “62.000m³ just in time voor de Russische rivieren dichtvroren”

Achter grote industriële projecten schuilt een logistieke puzzel met complexe documenten en onvoorziene obstakels. Ahlers Projects & Machinery begeleidt bedrijven bij elke stap, zodat elk onderdeel zijn bestemming bereikt.

De afdeling Projects & Machinery van Ahlers ontwikkelt wereldwijd logistieke oplossingen op maat bij de bouw van grote productiefaciliteiten. “Daarbij leeft vaak de misvatting dat wij uitsluitend reusachtige stukken in breakbulk verschepen”, zegt afdelingshoofd Jeroen De Ryck. “Dat is niet waar: elk stuk is belangrijk, van een halve fabrieksinstallatie die in zijn geheel verscheept wordt tot een klein doosje vijzen. 80% van de onderdelen die wij verschepen, past in containers.”

Wereldwijd

De focus van Ahlers ligt daarbij op West-Europese klanten met contracten in de GOS-landen (Rusland, Kazakhstan, Uzbekistan, Ukraine enzovoort). “We zijn een Antwerps bedrijf, maar opereren met een wereldwijd netwerk van experten en bieden aan klanten een echte meerwaarde door onze regionale expertise”, zegt De Ryck. Naast de GOS-landen en Oost-Europa zijn we ook in Azië sterk vertegenwoordigd, waar de meeste van de onderdelen gesourced worden, met onder meer eigen kantoren in China, India en Indonesië en een charteringafdeling in Singapore die zich specialiseert in breakbulk.” Verder voert Ahlers momenteel heel wat projecten uit in de Verenigde Staten.

Metallurgie

Vandaag behandelt Ahlers Projects and Machinery vooral opdrachten in de metallurgie (staal- en aluminiumfabrieken) en petrochemie. “Vaak gaat het om sites die bijna als een volledige stad rond een staalfabriek zijn gebouwd. Daar zijn heel veel zaken voor nodig. Zo werken we bijvoorbeeld voor de grote bouwers van staalfabrieken maar ook voor hun toeleveranciers en voor de eindklant.”

Een ander belangrijk onderdeel is het transport van machines voor de mijnbouw in de CIS (Commonwealth of Independent States, ofwel Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS), de voormalige Sovjet-Unie). Die worden multimodaal (per trein, barge of truck) tot hun bestemming gebracht, gebruikmakend van de Nieuwe Zijderoute tussen China en Europa.

Time is money

De afdeling biedt voor bedrijven een totaalpakket van timing en planning, brengt alle nodige documentatie in orde en doet het uiteindelijke transport zelf. “Het is belangrijk dat we daarbij zo vroeg mogelijk in het proces betrokken worden, zodat we mee kunnen bekijken wat bijvoorbeeld de maximale grootte is van een te vervoeren onderdeel”, zegt De Ryck. “Of zodat we kunnen aangeven dat het goedkoper is om onderdelen van een machine te halen voor het transport, om de machine later op de site opnieuw in elkaar te zetten.”

Bij de vaak complexe bouwprojecten is een precieze timing van de transporten essentieel. “Time is money: het stilleggen van de bouw van een fabriek is duur en het kleinste onderdeel kan het hele proces vertragen.” Dat vaak een puzzel met enorm veel stukjes gelegd moet worden, illustreert De Ryck met een concreet project: de verhuis van een ‘sulphur recovery unit’ naar Nizhnekamsk in Rusland. Daarbij moest 62.000 m3 aan lading getransporteerd worden vanuit Kuantan in Maleisië en Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. 208 units tussen 5 en 8 meter hoog, 350 ‘heavily oversized units’ en 170 containers moesten vervoerd worden via de weg, over zee en langs binnenlandse waterwegen. “We kregen onder meer te maken met fout opgegeven afmetingen, transporten die niet op tijd klaar waren om te vertrekken en culturele verschillen tussen de leverancier en de importeur. Toch konden we alle transport rond krijgen op 25 weken tijd, net voor de rivieren in Rusland dichtvroren.”

Slok op de borrel

Ook op het vlak van documentatie kan Ahlers het verschil maken. “Een belangrijk voorbeeld bij goederentransport naar Rusland is de ‘Classification Decision’. Dat systeem laat toe dat alle componenten van een installatie onder één enkele HS-code (voor de douaneaangiften) ingevoerd worden en minder of geen invoerrechten betaald moeten worden. Dat scheelt voor de bedrijven natuurlijk een grote slok op de borrel, maar het aanvraagproces is complex en er moeten veel documenten in orde gebracht worden. Wij helpen hierbij.”

Nu er alsmaar meer mogelijk wordt op het vlak van digitalisering van transportdocumenten, probeert Ahlers zo veel mogelijk digitaal te werken. Via dashboards en andere IT-tools, kan Ahlers niet alleen transparant rapporteren over de supplychain, maar ze ook optimalizeren en zelfs CO2-berekeningen vergelijken. “Maar waar dat niet lukt of bij grote transporten, sturen we onze ‘vliegende ploegen’ ter plaatse. Onze specialisten maken daar de documenten in orde en overzien het transport. Die hands-onaanpak staat bij ons centraal: de meest complexe projecten plannen, organiseren en transporteren we van A tot Z.”

 

Voor alle informatie:

Jeroen.De.Ryck@ahlers.com
+32 473 65 16 91

Ahlers headquarters
www.ahlers.com
Noorderlaan 139 – B-2030 Antwerp – Belgium
+32 3 543 72 11
info@ahlers.com