AB Inbev naar 7 ecocombi’s hier en 1600 elektrische trucks in Brazilië

AB Inbev heeft in Brazilië de grootste bestelling elektrische trucks ooit geplaatst. Eerder nam de groep een optie op 40 Tesla Semi’s en 800 Nikola’s op brandstofcellen. In Europa is nog niets beslist. Intussen wordt in België ingezet op de ecocombi.

Eerder dit jaar lanceerde AB InBev zijn duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025 op het gebied van landbouw, waterbeheer, circulaire verpakkingen en klimaatmaatregelen. “Die laatste voorzien dat alle elektriciteit die we aankopen uit hernieuwbare bronnen afkomstig zal zijn, en anderzijds dat de CO2-uitstoot binnen onze volledige waardeketen met 25% zal afnemen. Om dat laatste te verwezenlijken willen we ondermeer het transport verder verduurzamen”, legt Peter Dercon, woordvoerder van AB Inbev Belux, uit.

Dat plan is een vervolgverhaal op het engagement uit 2013 om ‘het Beste Bierbedrijf te zijn dat Mensen samenbrengt voor een Betere Wereld’ te worden. De wereldwijde milieudoelstellingen die toen zijn vooropgesteld, werden in 2017 gehaald.

1.600 elektrische trucks

In het kader van de nieuwe doelstellingen heeft Ambev – de Braziliaanse dochter van de Leuvense groep – een bestelling geplaatst voor maar liefst 1.600 elektrische trucks bij Volkswagen Caminhões. De Duitse constructeur – die in Brazilië ook trucks produceert – heeft vorig jaar de VW e-Delivery-truck onthuld (tweede foto). Die gaat pas in 2020 in productie, maar de brouwer zal die al eind dit jaar in test mogen nemen. Tegen 2023 moet een derde van zijn vrachtwagenvloot elektrisch zijn. De elektriciteit zal volledig van hernieuwbare bronnen komen.

800 trucks op waterstof

“Daarnaast hebben wij beslist om de hele truckvloot in de Verenigde Staten tegen 2025 om te schakelen op elektriciteit en waterstof. Hiervoor is nu al een optie genomen op veertig elektrische Tesla Semi’s en op 800 Nikola’s op brandstofcellen”, voegt Dercon toe.

Nikola is een start-up die een revolutionaire trekker heeft ontwikkeld die op waterstof rijdt. Die wordt in de truck via brandstofcellen in elektriciteit omgevormd. Deze truck, die over enkele maanden in test gaat, zal een vermogen van maar liefst duizend pk en een actieradius van 1.600 kilometer hebben. Anheuser Busch, de Amerikaanse dochter van AB Inbev, zal naar verwachting de eerste Nikolatrucks in 2020 op de weg hebben.

Europa

“In Europa hebben we formeel nog geen beslissing genomen voor wat betreft de overschakeling op elektrische trucks of trucks op waterstof. Tegen het einde van het jaar komen we wel met een duidelijk engagement om het transport verder te verduurzamen, maar meer kan ik hierover nog niet zeggen”, stelt Dercon.

Ecocombi’s

“Er is wel beslist om in België verder in te zetten op de ecocombi’s om de CO2-emissies in het wegvervoer te doen dalen”, zegt hij. Zo’n combinatie is 25,25 m lang en kan tot 60 ton wegen. Met dergelijke voertuigen is het mogelijk om de CO2-emissies per vervoerde eenheid met 20% te doen dalen. AB Inbev pionierde samen met Ninatrans zowel in Vlaanderen als in Wallonië met de eerste ecocombi’s.

“Momenteel worden er twee ecocombi’s ingezet, allebei op de flow tussen Jupille en een distributiecentrum van Colruyt (in Lessines, n.v.d.r.). Daar komt er begin september een bij. In Vlaanderen wordt er vandaag niet meer gereden op de route Leuven-Antwerpen (Katoen Natie) door beperkingen die een gevolg zijn van de ligging van de brouwerij in Leuven in stedelijk gebied”, voegt Dercon toe.

 “Binnen afzienbare tijd komen er wel vier combinaties bij. Daarvoor moet echter nog een aanvraag worden ingediend. Waar deze zullen rijden is nog niet uitgemaakt, omdat dat samenhangt met de vergunningen en de eventuele beperkingen die daarbij zullen gelden. Er wordt evenwel opnieuw gekeken naar zowel Vlaanderen – op de route naar Antwerpen en/of Nederland – als Wallonië”, zegt Dercon tot slot.

Philippe Van Dooren