3PL en e-commerce bezorgen Goodman succesvolste boekjaar ooit

Voor logistiek vastgoedontwikkelaar Goodman was het afgelopen boekjaar het succesvolste ooit in continentaal Europa wat de verhuur en de ontwikkeling van logistiek vastgoed betreft. Daarvoor zorgde de hoge vraag van 3PL’s en e-commerce.

In het voorbije boekjaar tekende Goodman in continentaal Europa leasecontracten voor in totaal 842.000 m² bestaand vastgoed. De groep engageerde zich tevens voor 887.000 m² nieuw te ontwikkelen ruimte. In totaal gaat het om ruim 1.7 miljoen m² aan logistieke capaciteit. Tegen het einde van het boekjaar was al met de bouw van 654.000 m² gestart.

Goodman leverde het afgelopen jaar meer dan 710.000 m² aan logistieke ruimte op. Polen had daarin het grootste aandeel met 327.000 m² verdeeld over zeven projecten. Daarbij waren onder meer de 123.000 m² van Amazon in Wroclaw en de 82.000 m² voor Mousquetaires Group in Poznan. Duitsland volgde op de tweede plaats met 322.000 m² aan opgeleverde ontwikkelingen. Het grootste project was de 103.000 m² grote site voor logistiek dienstverlener Hammer in Bedborg.

Projecten in ontwikkeling waren in het afgelopen boekjaar goed voor 501.000 m². Na het afsluiten van het boekjaar eind juni, is de bouw van nog eens 233.000 m² aan logistieke ruimte begonnen. Het gaat voornamelijk om projecten in de sleutelmarkten Duitsland, Frankrijk en Polen.

3PL en e-commerce

De logistiek vastgoedontwikkelaar zegt met zijn activiteiten op het Europese continent in te spelen op een sterke marktvraag naar modern vastgoed van goede kwaliteit op toplocaties. De bezettingsgraad van de vastgoedportefeuille in continentaal Europa bedroeg 98%. De overgrote meerderheid van de leasecontracten waren hernieuwde overeenkomsten. De klantenretentiegraad stond daarmee op meer dan 80%.

De vraag naar nieuwe en bestaande ruimtes kwam voornamelijk van third party logistics providers (3PL) en e-commerce.

Consolidatie

De vraag van 3PL-partijen weerspiegelt volgens de ontwikkelaar de 2,5% groei van de sector in Europa. Die is het gevolg van een consolidatie van de markt, groei van de handel en de motivatie om logistieke ketens te moderniseren. Goodman kon zijn relaties met bestaande klanten als DB Schenker en K+N versterken en trok daarnaast ook nieuwe klanten aan zoals Agility in Slowakije, KMC Services in Polen, Logwin, Vetten en Zufall in Duitsland en Nabuurs in Nederland.

De stabiele groei van de onlineverkoop en de nood aan meer veelzijdigheid in aflevernetwerken ligt volgens de groep aan de basis van de vraag van de e-commercesector. Dat resulteert in verschillende types gebouwen. De e-commerceportefeuille van Goodman telt een aantal nieuwe klanten waaronder eBay Enterprise (28.000 m² in Duitsland), Cdiscount (40.000 m² in Frankrijk) en Alza (12.000 m² in Slowakije).

Het grootste e-commerce distributiecentrum van Europa dat door Goodman ontwikkeld werd, is dat van Zalando in Mönchengladbach. Na de onlangs voltooide uitbreiding met 56.000 m² is het nu 134.000 m² groot.

Retail

In de retailsector zorgt de behoefte aan moderne en geoptimaliseerde afleverinfrastructuur eveneens voor een sterke vraag. Goodman mocht wat dat betreft twee nieuwe ontwikkelingen voor het logistieke netwerk van WMF realiseren ter vervanging van 33 warehouses. Voor Decathlon realiseerde het een verhuurproject van 40.000 m² in Barcelona.

Met de ondertekening van leasecontracten met twee grote spelers in de luchtvaartindustrie, Airbus en Diehl Comfort Modules, zet Goodman een stap in een nieuwe sector. Het gaat om een sleutelproject in Duitsland onder de noemer ‘Goodman Hamburg Interlink’.