Douane en handel: samen klaar voor de toekomst!

Het eerste douanecongres van Flows Events kon op de belangstelling van ruim 250 deelnemers rekenen. Met de nieuwe Europese douanewetgeving in aantocht willen bedrijven duidelijk op de hoogte zijn van de impact op hun activiteiten. Ook de douaneadministratie stoomt zich klaar voor de nieuwe ontwikkelingen.

4 mei 2015
€ 295.00
Prijs aan kortingstarief voor Flows Abonnees, Alfaport en Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland leden
€ 395.00
Standaardprijs

Welke veranderingen brengt het UCC?

Amper een jaar voor de invoering van de nieuwe Union Customs Code (UCC) blijkt dat de impact vooral voelbaar zal zijn in IT-systemen, maar ook contracten en procedures zullen aan wijzigingen onderhevig zijn. Fernand Rutten, partner customs & global trade van Deloitte, gelooft echter dat een van de belangrijkste aspecten van de nieuwe UCC het feit is dat AEO dé norm wordt voor alle marktoperatoren.

Michel Cornette en Véronique Beeckx van Elegis Advocaten, vinden dat de Belgische wetgeving onder meer met betrekking tot de douanevertegenwoordiging en de invordering van de douaneschuld dringend moet aangepast worden.

Hoewel de UCC op 1 mei 2016 in voege treedt, zal de volledige roll out van de elektronische systemen pas tegen 2020 rond zijn. Volgens Jef Hermans, managing director Portmade, zal er dan ook geen sprake zijn van een ‘big bang’.

Luc Van de Velde-Poelman, adviseur-generaal hoofd van de administratie geschillen, riep op om samen met de industrie werk te maken van een aangepaste douanewetgeving.

Faciliteren vanuit compliance

De klanten tevreden houden en tegelijkertijd voldoen aan de wetgeving,  een oefening die Eddy Rochtus van Atlas Copco deed voor het distributiecentrum van de groep in Antwerpen. Als AEO-bedrijf moesten de informatiesystemen en bedrijfsprocessen aangepast worden om die status te kunnen behouden. Rochtus pleit voor ‘green lanes’ voor AEO-gecertificeerde bedrijven.

Mieke Verpoorten van de administratie der douane en accijnzen, legde uit hoe de douane wil evolueren naar een ‘system based approach’ (SBA) in plaats van de transactie gerichte controles die zorgen voor onderbreking van de supply chain.

Ook voor Tom Ven en Pieter Haesaert, partners CustomsArchitects is samenwerking nodig om tot een constructieve douanewerking te komen. Het outsourcen van compliance is volgens hen een mogelijke piste.

Douane & handel: hand in hand

Terwijl de bedrijven zich afvragen wat de impact zal zijn van de UCC op hun bedrijfsvoering, maakt de douaneadministratie werk van een reorganisatie met nieuwe werkprocessen en verbetering van de efficiëntie en de effectiviteit van de dienstverlening.  Volgens Werner Rens, adviseur-generaal klantenmanagement en marketing administratie (klama), de nieuwe afdeling die bedoeld is om een partnership te  creëren met de (bonafide) handel, heet de nieuwe missie faciliteren.

De logistieke dienstverlener krijgt volgens Jef Hermans een rol als douane- en fiscale consultant en control tower en dit grensoverschrijdend. Met de samenwerking tussen douane en handel binnen het Nationaal Forum heeft ons land een stap voor op de buurlanden, aldus Hermans.

Van Giangaetano Cappuccilli van FIAT Services kwamen we te weten waarom zij voor België kozen om hun douaneactiviteiten te centraliseren.

Als gevolg van besparingen en vergrijzing van het personeelsbestand vreest Noël Colpin, administrateur-generaal der douane en accijnzen dat de huidige personeelsbezetting voor ‘klama’ niet zal volstaan. Het is immers de bedoeling de bonafide bedrijven een ‘single point of contact’ te bieden.

Kristian Vanderwaeren, partner service line leader tax & legal Moore Stephens Belgium, verwacht dat tegen 2030 zo’n 93% van de taken van de douane zullen overgenomen zijn door robotica. Hij ziet de Belgische douane tegen die tijd opgaan in een mondiale organisatie.

De overheid draagt eveneens haar steentje bij. Volgens Jeroen Jacobs, adjunct-directeur fiscale beleidscel van minister van Financiën Van Overtveldt, staan er voor de komende vijf jaar 136 actiepunten op het programma voor de modernisering van de douanewetgeving. De krachtlijnen van het beleid zijn vereenvoudiging, innovatie en samenwerking.

Wij hopen dat we alle doelstellingen kunnen bereiken in een geest van constructieve samenwerking tussen handel en douane, met als doel te komen tot een meer efficiënte douanebehandeling voor alle economische operatoren.

Enkel samen kan het werken: douane, handel en dienstverlening hand in hand.

 

Bekijk hier het fimpje van het Douanecongres 2015!