Container Trends 2016

How to deal with big ships and volumes?

12 november 2015
€ 160.00
Kortingsprijs voor Flows abonnees
€ 175.00
Standaardprijs

Het Flows event Container Trends 2016 bracht heel wat toppers uit de lijnvaartwereld samen, die tot de conclusie kwamen dat de schaalvergroting in de containervaart bijzonder snel is gegaan. Toen het Deurganckdok werd aangelegd was dat bedoeld voor zeer grote schepen van 8.000 tot 10.000 teu, herinnerde Bruno De Jonghe van DP World Europe het publiek in zijn keynote presentatie. Intussen worden er al schepen van meer dan 19.000 teu behandeld en bij Antwerp Gateway worden kranen verhoogd om grotere schepen aan te kunnen.

Jan Tiedemann van Alphaliner stelde dat de nieuwste generatie al een zeer groot aantal verschillende havens in Europa en het Verre Oosten aanloopt. Andere schepen worden doorgeschoven naar secondaire routes, zodat men ook in Centraal-Amerika en Afrika al bezig is om havens klaar te maken om schepen van 10.000 of 13.000 teu te ontvangen.

Tijdens het Flows event werd ook stilgestaan bij de evolutie dat kranen in de toekomst steeds meer van op afstand bestuurd zullen worden. Dit moet helpen om tot de door sommige carriers gevraagde productiviteit van 6.000 bewegingen per schip en per dag te komen. Dirk Oellibrandt, algemeen directeur van MSC PSA European Terminal (MPET), stelt dat 4.500 moves per dag al een heel mooie prestatie is.

Grote schepen brengen soms grote call sizes mee, wat in combinatie met vertragingen van containerreuzen tot congestie kan leiden. Kurt Joosten gaf toe dat DP World dit jaar goede initiatieven heeft genomen om er de overflow in goede banen te leiden. De verruiming van de openingsuren van de terminal wierp vruchten af en zou best ook bij alle andere grote terminals toegepast worden, maar op dat vlak lijken de bonden dwars te liggen. David Huybrechts van BCTN erkende dat piekbelastingen in de haven ook al hebben gezorgd voor extra drukte op inland terminals.

Om grote volumes sneller door de terminals te loodsen en de volledige logistieke keten beter te smeren, zou meer informatie van inkomende lading beschikbaar moeten zijn over de eindbestemming en de manier waarop die bereikt zal worden. De rederijen kunnen die informatie vaak niet geven, zei Maurizio Aponte van MSC Europe. Het zijn de ontvangers die beslissen wat er met de container gebeurt. Zij beschikken met hun data over de sleutel om een betere planning mogelijk te maken.

 

Download gastenlijst (240.91 KB)