Container Trends 2015

Ons eerste Flows Event is een feit en was een onverhoopt succes! 170 gelijkgestemden uit de sector waren aanwezig. Onze sprekers knalden en ook de netwerkreceptie werd zeer goed gesmaakt.

13 november 2014
€ 175.00
inclusief parkeergelegenheid, exclusief BTW

Ondanks de overcapaciteit zullen de rederijen grotere schepen blijven bestellen om hun slotkosten te drukken.

Vincent Clerc Chief Trade & Marketing Officer van Maersk Line, maakt zich geen illusies. De tarieven worden door de markt bepaald en zullen blijven dalen omdat er teveel capaciteit in de vaart is. Alle carriers worden echter gedwongen om mee te gaan in de schaalvergroting, wat betekent dat Maersk heeft leren leven met continue overcapaciteit.

Zelf is Maersk Line niet van plan om voorlopig grotere schepen te bestellen dan zijn Triple EEE’s. Frank Smet, lid van de executive board van Hamburg Süd, zei dat er bij hen ook geen plannen zijn om grotere eenheden te bestellen dan 9.600 teu omdat de Zuid-Amerikaanse havens geen grotere schepen kunnen ontvangen.

Lars Jensen, CEO van de Deense consultant SeaIntel, gelooft net als Clerc dat de vicieuze cirkel van overcapaciteit in de sector niet doorbrokken kan worden.

Geert De Wilde, CEO van SDV Benelux, merkte op dat de aanwezige carriers het in hun presentaties bijna uitsluitend over kosten hadden, waarbij het woord ‘customer’ nooit viel. Filip Degroote, transportation director EMEA en ANZ van Stanley Black & Decker gaf toe dat het overslaan van afvaarten – zelfs indien dit een maand van tevoren verwittigd wordt – de supply chain verstoort, waarbij er soms naar luchtvracht gegrepen moet worden. Hij vroeg de carriers vooral om werk te maken van een track & tracing-systeem voor de inhoud van containers.