27/11 - Rekruteren: iets voor de stuntman/vrouw?

Moeten we uitpakken met stunts om jong talent op de arbeidsmarkt naar ons bedrijf en onze sector te lokken? Of moeten we meer investeren in ons imago? Op het Flowsbreakfast van 25/11 kregen we heel wat antwoorden.

27 november 2019
€ 95.00
Flowsabonnee - Inclusief ontbijtbuffet en gratis parking *50% korting op uw jobpost tem 31/1/20
€ 105.00
Niet-abonnee - Inclusief ontbijtbuffet en gratis parking *50% korting op uw jobpost tem 31/1/20

De helikopterstunt waarmee PSA in mei vorig jaar technici lokte om 75 vacatures op te vullen, gaat in maritieme kringen nog steeds over de tong. In de moeizame zoektocht naar talent had de terminaluitbater de lat wel heel hoog gelegd voor wie in dezelfde vijver vist. Op het Flows-ontbijtevent bleek dat de campagne haar geld meer dan waard is geweest. PSA-woordvoerder Pieter Hofkens kon onthullen dat de jobdag met motto 'fly to your future' dankzij alle online- en persaandacht een pr-waarde vertegenwoordigde van 153.000 euro. Alleen al daarom was de extravagante uitstap zijn prijskaartje van 50.000 euro waard, meent PSA-woordvoerder Pieter Hofkens. De campagne leverde 52 nieuwe aanwervingen aan. "Als je die zelf moet gaan zoeken, ben je algauw 7.000 euro per hire kwijt." Reken daar nog eens de aandacht voor het merk PSA bij en de conclusie is snel getrokken: hoog inzetten heeft geloond. 

Op een schoteltje

Het is geen toeval dat Flows een event rond recruitment organiseerde. Quasi dagelijks worden wij en onze lezers geconfronteerd met de moeilijkheden die bedrijven ondervinden om in een schaars bevolkte vijver talenten te vinden én aan boord te houden. Het imagoprobleem blijft 'werken in de brede maritieme sector' parten spelen. Toch hoeft de war for talent niet te resulteren in een opbod van stunts. Carole Lamarque, ervaren marketeer bij Duval Union en bestuurder bij het Havenbedrijf Antwerpen, deelt zeven tips om bedrijven bovenaan de wishlist te zetten bij een kritisch jong publiek. Een sterk merk is cruciaal, maar ook het sociale aspect is belangrijk voor de millennials. De werkervaring moet top zijn en personaliseerbaar. Bedrijven moeten zich toegankelijk opstellen op een manier die even eenvoudig is als een app downloaden. Bovendien is 'curation' belangrijk: jongeren moeten opties echt 'voorgeschoteld' krijgen. "De beste marketeers doen al deze zeven dingen goed", besluit Lamarque. 

Afgewezen, maar wel ambassadeur 

Hr-coach Kris Lenders, die zich eerder in onze rubriek People & Jobs krtisch opstelde tegenover de recruitmentpraktijken in de maritieme sector, stipt het belang van retentiemanagement aan. Met statistieken onder de arm toont hij aan dat de activiteitsgraad van jongeren nog zeker tot 2050 daalt. Daarbij komt de uitstroom van 55-plussers én het feit dat werknemers minder lang bij hetzelfde bedrijf blijven. Rekruteerders kunnen dus maar beter out of the box gaan denken. Bijvoorbeeld door in te zetten op opleiding, maar ook door de must-have niet te zwaar te maken. Kandidaten moeten kennis kunnen maken met het bedrijf op zo'n manier dat zelfs afgewezen sollicitanten als ambassadeurs buitenwandelen. De doorlooptijd van het rekruteringsproces kun je maar beter kort houden. Referral fees, premies waarmee medewerkers worden beloond als ze een valabele kandidaat aanbrengen, zijn op de korte termijn een probaat middel om nieuwe medewerkers aan te trekken. Om zijn pleidooi voor retentie nog meer kracht bij te zetten, haalt Lenders een opvallende statistiek van stal: een werknemer die vertrekt, kost het bedrijf zowat een kwart van een brutojaarsalaris. 

'Den Danny' lokt zelfs vrouwen

Uit de casestudy van transportbedrijf Van Dievel blijkt alvast dat out of the box denken werkt. Marian Verschoren van Van Dievel Transport heeft voor de gelegenheid 'Den Danny' bij, het kartonnen uithangbord voor hun campagne die van truckers 'vrachtwagenpiloten' maakt. Opleiding is bij Van Dievel geen loos woord: ervaren vrachtrijders worden er peters, mentoren en opleiders. De laatste vrijdag van de maand wordt er gereserveerd voor jobcafés om nieuwe kandidaten aan te trekken. Van Dievel weet het beroep zo aantrekkelijk te maken dat installatietechniekers, architecten en zelfs een vliegtuigpiloot zich tot vrachtrijder hebben omgeschoold. "Den Danny" wist zelfs zes vrouwen naar het bedrijf te lokken. 

Rol jobbeurzen

Blijft de vraag welke rol bijvoorbeeld jobbeurzen kunnen spelen. Het panel is enigszins verdeeld. Volgens Hofkens is wegblijven geen optie, gelet op de hoge nood aan nieuwe instroom. Verschoren ziet eerder wisselvallige resultaten: bij afstudeerders is het bezit van een rijbewijs een drempel. Ook Lenders plaatst een kanttekening. "Wees ook aanwezig op jobbeurzen die niet specifiek op de sector zijn gericht. Onbekend is nog altijd onbemind. Het is positief dat de haven nu opduikt op plaatsen waar het publiek haar niet verwacht, zoals op de Boekenbeurs."

Michiel Leen