17/10 - Flows Logistics Award

Flows lanceerde op 17/10 tijdens Transport & Logistics twee awards die het talent van de millenials uit de logistieke sector in de kijker zetten: de ‘Flows Logistics Rookie of the Year’ voor de beste nieuwkomer en ‘Flows Logistics Thesis of the Year’ voor het beste eindwerk De winnaars gingen tevreden naar huis met hun prijs. Lees hierna onze verslaggeving door Michiel Leen en noteer alvast dat we volgend jaar midden oktober onze 2e editie brengen.

17 oktober 2019
€ 105.00
Flowsabonnees (incl VIP-ontbijt)
€ 125.00
Flows niet-abonnee (incl VIP-ontbijt)
€ 1 250.00
VIP-tafel met 8 personen (inclusief een mediapakket twv € 500 om uw bedrijf in Flows te promoten (vermeld in vak 'promo' - VIP-tafel))

Rookie of the Year: Laurent Moyersoen (NxtPort)

Thesis of the Year: Dries Goukens (KDG)

Flows Rookie of the Year word je niet zomaar: de vier kandidaten worden voorgedragen door hun werkgever én moeten tijdens het ontbijtevent met een korte presentatie bewijzen dat zij en niemand anders de award waard zijn. Daarna volgt nog een vraag uit de vakjury onder leiding van Carole Lamarque (Duval Union). Naast Moyersoen traden ook Jasper Geerts (ICL), Alec Hendrickx (MSC) en Cédric Peeters (Portmade) in het strijdperk.

Moyersoen toont zich blij verrast met de onderscheiding. "Tijdens de presentatie zag ik dat we stuk voor stuk sterke kandidaten waren. Ik voel me zeer vereerd met de prijs, maar ik vind het minstens even belangrijk dat alle rookies hier vandaag in de aandacht staan."

Hippiebus

Moyersoen benadrukte in zijn persoonlijke presentatie, waarin we ook kennis maakten met zijn hippiebusje en verbouwingsperikelen, het belang van innovatie voor de bredere community en niet enkel als Return on Investment voor één geïsoleerd bedrijf. Een idee waarvan hij in zijn bezigheden voor NxtPort de maritieme community probeert te overtuigen. Eddy Wouters (directeur ASV) speelt namens de jury advocaat van de duivel. "Hoe ga je in de jungle van de private havengemeenschap, met haar vijfhonderd vaak concurrerende onderdelen, bedrijven overtuigen van een project als NxtPort?"

"Meer dan 'what's in it for me'"

"De vraag 'what's in it for me' is belangrijk, maar als bedrijf moet je ruimer kijken", argumenteert Moyersoen. "In de hedendaagse wereldeconomie zijn er heel wat bedreigingen voor een systeem als de Antwerpse haven. Dan moet je de community als geheel sterker durven maken. Bedrijven zouden de verschillende modules spontaner kunnen invoeren, want de voordelen spreken voor zich."

De jury besliste na korte beraadslaging unaniem om Moyersoen de prijs toe te kennen. Voorzitster Lamarque had evenwel lof voor alle kandidaten. "Het zijn stuk voor stuk high potentials", besluit ze. 

Met het prijzengeld van 2.000 euro mag Moyersoen, het communityidee indachtig, uiteraard altijd een rondje geven, maar zelf heeft hij al een bestemming voor het geld gevonden: "Het zal goed van pas komen bij de verbouwing", lacht de kersverse Rookie of the Year.

Thesis of the year 

Van de vier kandidaten die deze donderdagochtend op de beurs Transport & Logistics in Antwerpen hun eindwerken voorstelden, kwam Dries Goukens (KDG) als winnaar uit de bus. Goukens bestudeerde voor zijn eindwerk de implicaties van de Nieuwe Zijderoute voor de Antwerpse maritieme cluster. Daarvoor ging hij tijdens zijn stage in Rusland en Kazachtstan bij de plaatselijke stakeholders luisteren naar hun perspectieven over zowel de zee- als spoorroute die het handelstraject richting China omvat. Conclusie: Antwerpen kan zich maar beter schrap zetten. Want overzee is Piraeus de eerste aanloophaven voor de Nieuwe Zijderoute, voor het spoor ligt het belangrijkste knooppunt in Polen. "Als Antwerpen niet oppast, verliest het zijn positie als belangrijke distributiehaven. En dan dreigt een tweede van Antwerpen", klinkt het. Volgens Goukens moet Antwerpen alles op alles zetten om de transatlantische connecties optimaal uit te spelen. 

"Hoe dan?", wil jurylid Michael Dooms (VUB) weten. "Door ervoor te zorgen dat de treinen die nu leeg van Europa naar China terugrijden, toch vol lading raken. Liefst vanuit Antwerpen."

Focus op presentatie

Goukens' zelfverzekerde optreden en provocatieve stellingname deden de jury overstag gaan. "Ik was niet naar hier gekomen met de verwachting te winnen", bekend Goukens. "Er deden immers ook kandidaten mee met een universiteitsthesis, dus wist ik dat de kwaliteit van de tegenstand hoog was. Ik heb me gefocust op mijn presentatie."

Het onderwerp beroert de gemoederen, merkt Goukens al tijdens de gesprekken na de uitreiking. "Antwerpen moet de ogen openen voor de gevaren van de Nieuwe Zijderoute. Wil het zijn positie behouden, dan mag het niet nonchalant worden. Medekandidaten, maar ook juryleden komen naar mij toe en zeggen dat het onderwerp tot nu toe amper aan bod kwam in de les of in de bedrijven. Op deze manier geef ik een wake-upcall aan de community. En dat wou ik op een energieke manier doen, ja."

Citytrip

Goukens neemt naast de award ook 1.000 euro prijzengeld mee. Over de bestemming moet hij niet lang nadenken. "Ik heb mijn broer een mooi cadeau beloofd voor zijn verjaardag, en daarnaast plan ik een citytrip. In het drukke schema van het schakeljaar dat ik nu volg, is dat een welkome afwisseling."

Juryvoorzitster Greet Van Melkebeke loofde de vier kandidaten die vanochtend hun opwachting maakten. Jens De Blende (HoGent) met zijn concrete project voor een app die de werking op Brucargo optimaliseert, Charlotte Verbeeck (Thomas More) met haar authentieke presentatie over efficiëntiewinst bij Cummins in Zuid-Afrika en Gijs Boogers (UGent) over zijn studie naar de groei van de grote rederijen. 

Meer info: veronique@flows.be - +32 486 046 450