12/9 - 5G ready or not?

"Haven klaar voor toekomst, netwerkverbinding volgt nog niet" Innovatieve use cases voor 5G in de haven zijn er genoeg, maar er zijn nog heel wat drempels om de nieuwe generatie 'mobiele connectiviteit' tot een realiteit te maken. Dat blijkt na het boeiende Flowsontbijt rond havenconnectiviteit in Ekeren.

12 september 2019
€ 95.00
Flowsabonnee (inclusief ontbijtbuffet)
€ 115.00
Niet-abonnee (inclusief ontbijtbuffet)

“Is 5G dé oplossing voor uw havennetwerk?” Dat was de centrale vraag van het Flowsontbijt vanochtend. Het antwoord op die vraag lijkt ja te zijn: sprekers van PSA, Arcadiz, All Things Talk, Telenet en Port of Antwerp gaven tijdens hun presentaties tal van voorbeelden waarom de nieuwe generatie mobiele telecommunicatie de deur opent voor een waaier aan toepassingen in de havenwereld.

Zo presenteerde Joeri Stefanoff, innovatiemanager bij PSA, een voorproefje van de use cases waarmee de havenbeheerder experimenteert in de Tuashaven in Singapore (zie video onderaan): containerkranen die op afstand bestuurd worden, drones die autonoom inspecties uitvoeren, slimme cameraherkenning, geautomatiseerde voertuigen enzovoort. Het zijn allemaal toepassingen waarbij een betrouwbare, snelle netwerkverbinding en minimale latentie (vertraging op het net) essentieel zijn.

Ook in Antwerpen wordt volop gewerkt aan slimme havenapplicaties die smeken om 5G. Chief Digital and Information Officer Erwin Verstraelen van Port of Antwerp gaf een kort overzicht, met onder meer slimme camera’s, de vele toepassingsmogelijkheden van drones, autonome scheepvaart en het digitale toezicht op de vele reddingsboeien in het havengebied.

Stevige drempels

Innovatieve use cases genoeg dus, maar op het fabelachtige 5G-net blijft het voorlopig nog wachten. Uit de stand van zaken die b2b-directeur Bart Lecomte van Telenet Business gaf, blijkt dat er nog een aantal stevige drempels te nemen zijn alvorens 5G een realiteit kan worden. In België is er de moeilijke veiling van de nieuwe frequentie waarop 5G kan verspreid worden, iets waar de politiek de vorige legislatuur over struikelde omdat de bestuursniveaus het niet eens geraakten over de verdeling van de inkomsten. Lecomte schat dat die veiling pas in de tweede helft van 2020 zal volgen.

Ook op wereldvlak is er nog werk aan de winkel, met beslissingen over de standaardisatie van IoT (internet of things) en autonome voertuigen. Ten slotte vraagt 5G ook om aanpassingen in de infrastructuur: op elke mast moeten nieuwe antennes komen. Die antennes hebben bovendien een kleiner bereik, waardoor er meer masten opgetrokken zullen moeten worden.

Gretige buren

In andere delen van de wereld is de gretigheid om te vernieuwen een stuk groter dan bij ons. Geert De Wilde, CEO van NxtPort, kijkt daarbij in de eerste plaats naar China. Maar ook India en de VS hebben op vlak van geschoold personeel een streepje voor, omdat de STEM-richtingen daar populairder zijn dan bij ons. “Voor een dataplatform als NxtPort is 5G overigens een must”, voegt hij eraan toe. De eerder genoemde experimenten van PSA in Singapore kwamen er trouwens na een investering van bijna 30 miljoen dollar door de nationale overheid: een duidelijk signaal dat het belang van 5G er zeer ernstig genomen wordt.

Stefaan Top van AllThingsTalk bood de sleutel om ook bij ons de dynamiek rond 5G op gang te brengen. “Het is belangrijk dat we projecten uitvoeren die behapbaar zijn in budget en tijd. Ze moeten bovendien zo concreet mogelijk zijn en niet in het strategische blijven hangen.” Top verwees daarbij naar het pilootproject rond slimme reddingsboeien dat AllThingsTalk samen met het havenbedrijf opzette.

Dialoog

Een eerdere rondvraag van Port of Antwerp bij havenbedrijven, toonde aan dat snelheid en daarna veiligheid de absolute prioriteiten zijn als het gaat om netwerkconnectiviteit. “Met de huidige netwerkmogelijkheden vinden er al heel wat innovatieve projecten plaats, maar door de evolutie en het potentieel van zaken als IoT, autonome voertuigen, drones en slimme camera’s wordt nog betere connectiviteit een absolute noodzaak”, zei Verstraelen.

Port of Antwerp wil een communitybuilder zijn om de netwerkconnectiviteit in de haven te verbeteren. “Indien mogelijk willen we ons eigen netwerk van 170 km glasvezel openstellen waar de verbinding niet sterk genoeg is en om 5G zo snel mogelijk uit te rollen in de haven”, zei Verstraelen. Het havenbedrijf zal de evoluties in het dossier, ook op politiek niveau, blijven opvolgen en optreden als verenigde stem van de bedrijven in de haven. “Laat ons daarom in dialoog blijven gaan”, sloot Verstraelen de ochtend af.

Jonas van Boxel

Video PSA: Tuas Port 2030: The Intelligent Port of the Future