
Hoe maak je kandidaten warm voor een jobdag op een krappe arbeidsmarkt? Volvo Logistiek probeert het met een combinatie van jobgesprekken in Zweedse vrachtwagens en Belgische frietjes.
Op zijn site langs de R4 in Oostakker organiseert Volvo Logistiek zowel op woensdag 30 maart als donderdag 21 april vanaf 17.00 uur jobdagen onder de noemer ‘stek je frietje en job in één keer’. Het gesprek gaat door in de Volvo FH Truck, het paradepaardje van de Zweedse vrachtwagenbouwer. Concreet zijn ze bij Volvo Logistiek op zoek naar magazijnmedewerkers: orderpickers en heftruck- en reachtruckchauffeurs.
Verhitte arbeidsmarkt
“Het is een algemene tendens, maar ook wij merken dat de zoektocht naar arbeidskrachten uitdagender is geworden door de verhitte arbeidsmarkt”, zegt Ophelie Coene, hr business partner junior bij Volvo Logistiek. “Naast de originele setting in een vrachtwagen en de frietjes, leggen we de jobmomenten ook speciaal ’s avonds. Op die manier krijgen mensen die overdag nog aan de slag zijn, de kans om bij ons te solliciteren. Op de dag zelf of ten laatste de dag erna brengen we ze op de hoogte of ze al dan niet een job te pakken hebben. Amper een week later kunnen ze al aan de slag.”
Attitude
Voor Volvo Logistiek is niet de opleiding, maar de attitude van de kandidaten doorslaggevend. “We bieden ook zelf doorgroeimogelijkheden aan, naar de in- en outboundkant van het magazijn. En er zijn ook groeitrajecten naar leidinggevende posities”, aldus Coene. “Daarnaast zorgen we voor tewerkstelling op lange termijn.”