
Op woensdag 15 juni 2022 presenteerden de twee laureaten van de BITO-prijs 2020-2021 hun thesis bij BITO (Het Belgisch Instituut van de Transport Organisatoren) in Brussel. Anton Smidts viel al eerder in de prijzen met zijn 'custom slotting tool'. Wij spraken met Bob Verhaagen over het potentieel de Noordelijke IJszee.
Verhaagen gaat in zijn thesis op zoek naar het economisch potentieel van de Noordelijke IJszee Route. Zowel de geopolitieke context als de reële, praktische en de economische factoren worden nauwgezet besproken. In het onderzoek naar de geopolitieke aspecten wordt zeer grondig de positionering van zowel de Russische als de Chinese geopolitiek geschetst. Hij maakt een zeer duidelijke analyse van het potentieel van die route waarbij duidelijk wordt dat enkel specifieke vrachten en schepen economisch haalbaar zijn.
10 meter diepgang
"Onze huidige schepen zijn niet gemaakt om in de Noordelijk IJszee te varen, want er is vaak maar een diepgang van 10 meter. Je hebt meestal ook een ijsbreker nodig die de weg vrijmaakt. Alleen tijdens de zomer zijn er mogelijkheden en kan er uitzonderlijk gevaren worden. Zo wordt er al wel eens met projectcargo, zoals een katalysator voor extractieprojecten of apparatuur voor de mijnbouw, gevaren van Japan naar Duitsland", weet Verhaagen.
Via de Noordelijke IJszee
De jury bekroonde Bobs thesis omwille van het brede onderzoek dat zeer verhelderend de rol van Rusland en China schetst en bovendien een zeer praktisch inzicht geeft in de economische opportuniteiten van de Noordelijke IJszee Route.
Verhaagen: "Stel dat we die route verder kunnen uitbouwen met schepen die beter geschikt zijn voor ondiepe, dichtgevroren wateren, dan is er wel een grote tijdswinst te boeken. Op een traject van China naar Europa bijvoorbeeld, zal je via het Suezkanaal gemiddeld acht dagen langer onderweg zijn dan via de Noordelijke IJszee. Als je die tijdswinst alleen al zou bekijken op het verschil in verzekeringsbudget, dan kan de route via de Noordelijke IJszee in uitzonderlijke gevallen een beter en goedkoper alternatief zijn."
De zeeroute loopt volledig door Russische wateren en vormt een deel van de langere Noordoostelijke Doorvaart. De route ligt volledig in het Poolgebied en is maar twee tot drie maanden per jaar ijsvrij, tijdens de arctische zomer.
Anton Smidts
De andere laureaat van de BITO-prijs 2020-2021 Anton Smidts won eerder al zowel de Flows Logistics Thesis of the Year als de PSA-Award voor zijn thesis 'Optimalisatie van de (logistieke) keten door middel van Custom Based Slotting'. In zijn eindwerk bekijkt Smidts hoe de efficiëntie binnen een logistieke omgeving verbeterd kan worden door een reorganisatie die rekening houdt met de commerciële en logistieke processen bij de klant. Aan de hand van criteria als verpakking, productsoort, lastdrager, grootte, gewicht en een ABC-analyse, worden aanpassingen van de magazijnorganisatie onderzocht. Dat onderzoek zorgt dan voor een efficiëntere organisatie voor alle betrokken logistieke partijen.
BITO-prijs
Ter gelegenheid van zijn 25-jarige bestaan in 2016 richtte BITO een jaarlijkse prijs in voor het beste eindejaarswerk. De eindwerken die in aanmerking komen, handelen thematisch over een of meerdere aspecten waarmee de transportorganisator te maken heeft en situeren zich in de logistieke en/of multimodale context. De prijs bedraagt 1.000 euro.