
Na tien jaar Liege Airport gaat Bert Selis aan de slag bij luchtvrachtafhandelaar WFS. Daar zal hij het commerciële team ondersteunen bij het uitbreiden van WFS' strategische focus op e-commerce, expres en expediteursactiviteiten.
“WFS heeft een nieuwe functie gecreëerd waar ik heel erg in geloof”, verklaart Selis zijn overstap naar de luchtvrachtafhandelaar. “WFS heeft de ambitie om de vrachtafhandeling op de luchthavens meer af te stemmen op de rest van de logistieke keten en niet alleen op de luchtvaartmaatschappij. Dat gebeurt nu nog te weinig. Voor de regio van EMEAA (Europe, Middle East, Africa & Asia, red.) zal ik partnerships opstarten met logistieke en e-commercespelers en eventueel met expresoperatoren om de vrachtflows te verbeteren op de verschillende luchthavens waar WFS actief is.”
Groei luchthaven
Na tien jaar werken voor de luchthaven leek het voor Selis een geschikt moment om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Hij blikt tevreden terug op zijn periode als vicepresident cargo & logistics bij Liege Airport, waar hij verantwoordelijk was voor de groei van de luchthaven en het aantrekken van wereldwijde vrachtspelers.
“We hebben de voorbije tien jaar veel gerealiseerd. Luik staat vandaag op de kaart als een flexibele vrachtluchthaven. De komst van Qatar Airways in 2014 was een belangrijke stap in de groei van Liege Airport. Ook de deal met Alibaba en de komst van AirbridgeCargo waren belangrijke mijlpalen. We zorgden ook voor extra warehousing, tachtigduizend vierkante meter in eerste lijn en veertigduizend in tweede lijn. Liege Airport is ook op het juiste moment in de e-commercemarkt gestapt. Omdat we er vroeg mee begonnen zijn – zo’n tien jaar geleden – profiteren we daar nu ten volle van. Ook het inleggen van de vrachttreinen zijn een basis voor de toekomst waarin de luchthaven zich steeds meer multimodaal profileert.”
Brussel en Luik
Bert Selis begon zijn carrière in de vrachtafhandelingsafdeling van het voormalige Sabena en stapte later over naar Swissport. Hij was ook businessdevelopmentmanager bij H. Essers en global sales leader bij de internationale vliegacademie CAE. “De eerste tien jaar van mijn carrière heb ik in Brussel gewerkt, de daaropvolgende tien jaar in Luik. In mijn nieuwe functie zal ik nu voor beide locaties werken.”