Patrick Hollenfeltz, CEO van ECDC Logistics en TLS Express, is sinds deze week eigenaar van Imperial Cargo Airlines. “Met de overname van de luchtvrachtmaatschappij maken we de toeleveringsketen compleet”, klinkt het.
Hollenfeltz werd in 2015 CEO bij ECDC Logistics, dat hoogwaardige en kosteneffectieve oplossingen biedt voor opkomende grensoverschrijdende e-commerceplatforms en expert is op het gebied van douaneafhandeling. In 2023 richtte hij TLS Express op, dat activiteiten ontwikkelt voor trucking en distributie. Toen enkele maanden geleden Coastair Cargo in Luik, waarvan Imperial Cargo Airlines onderdeel is, failliet ging, zag Hollenfeltz de kans om de luchtvrachtmaatschappij over te nemen. “Nu kunnen we de volledige keten aanbieden”, zegt hij.
Niet alleen Afrika
Het aanbod van Imperial Cargo Airlines was voornamelijk beperkt tot Afrika. Hollenfeltz ziet nu twee opties: de Afrikaanse lijnen verderzetten of nieuwe bestemmingen openen. “We werken veel met China en TLS Express opende een filiaal in Los Angeles. We evalueren nu de capaciteit van Imperial Cargo Airlines om andere richtingen dan Afrika te ondersteunen. Sommige mensen nemen al contact op met ons, dat is een goed signaal.”
Imperial Cargo Airlines staat voor verschillende uitdagingen. Een ervan is het imago van het bedrijf weer opbouwen. “Een onderneming die failliet gaat, laat soms een slechte smaak achter bij de industrie, vooral bij de mensen die niet betaald zijn vanwege het faillissement. We leggen uit dat we nu nieuwe eigenaren zijn, een stabiel bedrijf zijn en grote ontwikkelingen in het vooruitzicht hebben.”
E-commerce
Het DNA van Imperial Cargo Airlines is e-commerce. “Het is heel uitdagend. Als je met Chinezen werkt, kan het niet snel genoeg gaan. Het netwerk en de ervaring die we hebben opgebouwd met ECDC Logistics en TLS Express zijn een troef. We worden gedreven door data. Die bevestigen dat e-commerce en luchtvracht nog altijd een groot potentieel hebben.”
Imperial Cargo Airlines zal zich niet beperken tot e-commerce, maar ook uitbreiden naar algemene vracht. De luchtvrachtmaatschappij is intussen al in gesprek met verschillende partners om te zien wat mogelijk is in China en de Verenigde Staten.
Solide partner
Hollenfeltz heeft er een bewogen jaar op zitten. De douane beschuldigde het bedrijf van een onderwaardering van ingevoerde goederen, maar de rechtbank van eerste aanleg in Luik stelde ECDC Logistics in 2023 in het gelijk. “Dat we verdacht werden van fraude, was voor ons moeilijk te horen. De douane zei dat ECDC waarschijnlijk dertien keer betrokken was bij fraude, maar de rechter heeft dertien keer neen gezegd. We zijn blij dat de rechtbank zijn werk goed heeft gedaan en heeft aangetoond dat ECDC een solide en betrouwbare partner is. Verschillende spelers zijn failliet gegaan door gelijkaardige rechtszaken, maar wij hebben het overleefd.”
Passie
Voor Hollenfeltz is logistiek een echte passie. “Als je er niet door gefascineerd bent, is het op lange termijn moeilijk om in deze niche te blijven werken.” Hij is net terug van een zakenreis in Londen. “Ik had maar een paar uur vrije tijd en kocht maar één iets: schilderijen van vliegtuigen en schepen. In plaats van een beeldje van de Big Ben of de Britse vlag kom ik terug met schilderijen van de logistiek”, lacht hij.