Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ook krijgt u elke week een aflevering te zien van ‘Geerts en de Schelde’, waarin Marc Geerts ons meeneemt doorheen de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.
Ondernemer Marc Geerts gaf zijn transportbedrijf door aan zijn drie zonen en smijt zich sindsdien op zijn nieuwe carrière als stadsgids in Antwerpen. Van daaruit ontstond het idee om een reportagereeks te maken, waarin hij Flows meeneemt door de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.
Geerts kon uren luisteren naar de verhalen van zijn overgrootouders over de twee wereldoorlogen. “Mijn overgrootmoeder was geboren in 1896 en zij kende nog verhalen van haar grootouders die nog geleefd hadden voor de onafhankelijkheid van België”, vertelt hij. “Ik was enorm gefascineerd en ging gaandeweg meer en meer informatie hierover opzoeken in geschiedenisboeken. Ik wilde op die manier nakijken of die verhalen wel klopten.”
Samen met Marc Geerts heeft Flows de reportagereeks ‘Geerts en de Schelde’ ingeblikt, die u een inkijk geeft in het ontstaan van de Antwerpse haven. In acht korte afleveringen blikt Geerts in zijn eigen stijl terug op een aantal belangrijke momenten in de geschiedenis van Antwerpen, die ervoor hebben gezorgd dat de haven is geëvolueerd naar de wereldhaven die ze vandaag is.
Red Star Line
In de vijfde aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ neemt Marc Geerts ons mee naar de gebouwen van Red Star Line in Antwerpen-Noord. Red Star Line of Société Anonyme de Navigation Belge-Américaine was een Belgische rederij die tussen 1873 en 1935 meer dan 2 miljoen passagiers vervoerde tussen Antwerpen, New York en Philadelphia. De ‘landverhuizers’ kwamen dankzij het goed ontsloten Belgische spoornetwerk in Antwerpen aan vanuit alle hoeken van Europa. Na enkele weken wachten, namen ze vervolgens een van de 23 schepen van Red Star Line naar de Verenigde Staten, op zoek naar een betere toekomst.
Met de Amerikaanse Emergency Quota Act van 1921 en de Immigration Act van 1924 werd het aantal immigranten per land zwaar beperkt, wat uiteindelijk een ernstige impact had op de passagiersvolumes en de resultaten van de Red Star Line. De beurscrash van 1929 deed de rederij de das om en in 1935 ging het bedrijf failliet. De originele gebouwen van Red Star Line zijn nog steeds te bezichtigen in Antwerpen en herbergen sinds 2013 het Red Star Line Museum.
Een aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ gemist? Geen probleem. U kunt alle afleveringen hier bekijken.