M. Maes (Victrol): “Sustainable Port Award bekroning voor ons werk”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Frederik Selhorst en Miranda Maes
Frederik Selhorst en Miranda Maes van Victrol © Port of Antwerp-Bruges

Het Antwerpse familiebedrijf Victrol heeft de Sustainable Port Award 2023 in de wacht gesleept. Het bedrijf haalde het van de andere finalisten met zijn CCUS Shipping-project voor het transport van afgevangen en vloeibaar gemaakt CO2 per binnenschip.

De award is een tweejaarlijks initiatief  van Port of Antwerp-Bruges, Alfaport-Voka, Maatschappij Linkerscheldeoever en Apzi-Voka. Victrol, dat chemische producten, olie en gas over water vervoert en brandstoffen bunkert, haalde het als familiebedrijf in de finale van grote spelers als International Car Operators, Boluda Towage en TotalEnergies.

De jury koos unaniem voor het project CCUS Shipping voor het vervoer van CO2 van Victrol. CCUS staat voor Carbon Capture, Utilization & Storage. Doorslaggevend daarbij was de mate van vernieuwing, samenwerking én de vooruitstrevende toekomstvisie die met het project gepaard gaat. Bedoeling van het project is om afgevangen en vloeibaar gemaakt CO2 van industriële bedrijven te vervoeren naar opslagplaatsen in internationale zeehavens. Victrol ontwikkelt hiervoor nieuwe schepen om in te zetten op de binnenwateren. Het vloeibare CO2 gaat dan naar zeeschepen of internationale pijpleidingen om permanent te worden opgeslagen in bijvoorbeeld lege gasvelden. Op langere termijn kan het hergebruikt worden als circulaire bouwsteen voor chemische producten, zoals onder meer bij de productie van methanol.

Stap in het onbekende

“Wij zijn zeer trots als familiebedrijf om deze award te mogen ontvangen. Wij zijn een zeer innovatieve familie die gelooft in het transport van alle soorten producten. Met de verschillende plannen rond CO2-emissies zijn wij gaan nadenken over de toekomst en zien we de binnenvaart als een belangrijk onderdeel in de opvang en transport van CO2. Daarom hebben we beslist om een grote stap in het onbekende te zetten en een serieuze investering te doen. Frederik Selhorst heeft hiervoor de functie van business development manager gekregen en samen met mijn broer Peter, is hij verantwoordelijk voor dit project. Deze award is een bekroning voor ons werk”, zegt Miranda Maes, general manager van Victrol.

Design schip quasi rond

“We zijn blij met de erkenning in deze fase, zeker omdat het project nog niet in uitvoering is. Dit is een erkenning voor onze inspanningen om een markt te creëren die helpt de industrie klimaatneutraal te maken. Dit zal een gamechanger zijn voor de industrie. We moeten dit project wel realiseren in partnership met andere bedrijven. Dit is geen standalone-verhaal. We hebben eerder al een samenwerking aangegaan met het Deense Dan-Unity CO2 en moeten nog meer partnerships creëren”, benadrukt Selhorst.

Wij staan vrij ver maar de keten is nodig om te kunnen starten

Het design van het schip is quasi rond. “De hele keten moet beslissen om mee in zee te gaan om dit te doen. Wij staan vrij ver maar de keten is nodig om te kunnen starten”, zegt Selhorst.

“We zijn klaar om het schip te bouwen. Dat zal ongeveer 28 maanden duren. Met dit verhaal hopen we de finale tendergesprekken met klanten te kunnen verderzetten. We zoeken klanten om het geheel op poten te zetten. Door heel wat kleine bedrijven wordt hard gewerkt om een oplossing te bieden”, vult Maes aan.

Ook methanol en ammonia

Naast het vervoer van CO2 heeft Victrol nog andere projecten in het vizier. “Wat ook de molecule van de toekomst zal zijn, we kijken ook naar het transport van methanol, ammonia enzovoort. Ook daarin willen we de vervoerder van de toekomst zijn. We zijn hiervoor in gesprek met verschillende partners om zo onze portfolio verder te diversifiëren”, zegt Selhorst.

Fossiele brandstoffen

Terwijl het bedrijf zich focust op innovatieve projecten voor de toekomst, blijft het realistisch te geloven dat fossiele brandstoffen nog lang deel zullen uitmaken van onze maatschappij. “De afbouw vergt veel tijd. Allicht zal de energiemix evolueren naar bio- en synthetische brandstoffen, maar het gebruik van fossiele brandstoffen zal morgen niet volledig verdwenen zijn. Daarom vernieuwen we ook onze bestaande schepen verder. We hebben al Stage V-motoren en zijn bezig met projecten rond diesel-elektrische schepen, schepen op methanol en met CO2-opvang aan boord”, legt Maes uit.

“Als kmo steken we nu veel tijd en geld in projecten om te helpen bij de decarbonisatie van de industrie”, besluit Selhorst.

M. Maes (Victrol): “Sustainable Port Award bekroning voor ons werk” – Flows

M. Maes (Victrol): “Sustainable Port Award bekroning voor ons werk”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Frederik Selhorst en Miranda Maes
Frederik Selhorst en Miranda Maes van Victrol © Port of Antwerp-Bruges

Het Antwerpse familiebedrijf Victrol heeft de Sustainable Port Award 2023 in de wacht gesleept. Het bedrijf haalde het van de andere finalisten met zijn CCUS Shipping-project voor het transport van afgevangen en vloeibaar gemaakt CO2 per binnenschip.

De award is een tweejaarlijks initiatief  van Port of Antwerp-Bruges, Alfaport-Voka, Maatschappij Linkerscheldeoever en Apzi-Voka. Victrol, dat chemische producten, olie en gas over water vervoert en brandstoffen bunkert, haalde het als familiebedrijf in de finale van grote spelers als International Car Operators, Boluda Towage en TotalEnergies.

De jury koos unaniem voor het project CCUS Shipping voor het vervoer van CO2 van Victrol. CCUS staat voor Carbon Capture, Utilization & Storage. Doorslaggevend daarbij was de mate van vernieuwing, samenwerking én de vooruitstrevende toekomstvisie die met het project gepaard gaat. Bedoeling van het project is om afgevangen en vloeibaar gemaakt CO2 van industriële bedrijven te vervoeren naar opslagplaatsen in internationale zeehavens. Victrol ontwikkelt hiervoor nieuwe schepen om in te zetten op de binnenwateren. Het vloeibare CO2 gaat dan naar zeeschepen of internationale pijpleidingen om permanent te worden opgeslagen in bijvoorbeeld lege gasvelden. Op langere termijn kan het hergebruikt worden als circulaire bouwsteen voor chemische producten, zoals onder meer bij de productie van methanol.

Stap in het onbekende

“Wij zijn zeer trots als familiebedrijf om deze award te mogen ontvangen. Wij zijn een zeer innovatieve familie die gelooft in het transport van alle soorten producten. Met de verschillende plannen rond CO2-emissies zijn wij gaan nadenken over de toekomst en zien we de binnenvaart als een belangrijk onderdeel in de opvang en transport van CO2. Daarom hebben we beslist om een grote stap in het onbekende te zetten en een serieuze investering te doen. Frederik Selhorst heeft hiervoor de functie van business development manager gekregen en samen met mijn broer Peter, is hij verantwoordelijk voor dit project. Deze award is een bekroning voor ons werk”, zegt Miranda Maes, general manager van Victrol.

Design schip quasi rond

“We zijn blij met de erkenning in deze fase, zeker omdat het project nog niet in uitvoering is. Dit is een erkenning voor onze inspanningen om een markt te creëren die helpt de industrie klimaatneutraal te maken. Dit zal een gamechanger zijn voor de industrie. We moeten dit project wel realiseren in partnership met andere bedrijven. Dit is geen standalone-verhaal. We hebben eerder al een samenwerking aangegaan met het Deense Dan-Unity CO2 en moeten nog meer partnerships creëren”, benadrukt Selhorst.

Wij staan vrij ver maar de keten is nodig om te kunnen starten

Het design van het schip is quasi rond. “De hele keten moet beslissen om mee in zee te gaan om dit te doen. Wij staan vrij ver maar de keten is nodig om te kunnen starten”, zegt Selhorst.

“We zijn klaar om het schip te bouwen. Dat zal ongeveer 28 maanden duren. Met dit verhaal hopen we de finale tendergesprekken met klanten te kunnen verderzetten. We zoeken klanten om het geheel op poten te zetten. Door heel wat kleine bedrijven wordt hard gewerkt om een oplossing te bieden”, vult Maes aan.

Ook methanol en ammonia

Naast het vervoer van CO2 heeft Victrol nog andere projecten in het vizier. “Wat ook de molecule van de toekomst zal zijn, we kijken ook naar het transport van methanol, ammonia enzovoort. Ook daarin willen we de vervoerder van de toekomst zijn. We zijn hiervoor in gesprek met verschillende partners om zo onze portfolio verder te diversifiëren”, zegt Selhorst.

Fossiele brandstoffen

Terwijl het bedrijf zich focust op innovatieve projecten voor de toekomst, blijft het realistisch te geloven dat fossiele brandstoffen nog lang deel zullen uitmaken van onze maatschappij. “De afbouw vergt veel tijd. Allicht zal de energiemix evolueren naar bio- en synthetische brandstoffen, maar het gebruik van fossiele brandstoffen zal morgen niet volledig verdwenen zijn. Daarom vernieuwen we ook onze bestaande schepen verder. We hebben al Stage V-motoren en zijn bezig met projecten rond diesel-elektrische schepen, schepen op methanol en met CO2-opvang aan boord”, legt Maes uit.

“Als kmo steken we nu veel tijd en geld in projecten om te helpen bij de decarbonisatie van de industrie”, besluit Selhorst.