Wendy Devriese (Olivia van MDK): nautisch verkeersleider in Oostende

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Wendy Devriese
Wendy Devriese © MDK

Wendy Devriese, ‘Olivia’-ambassadrice bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), werkt als nautisch verkeersleider bij MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) in Oostende. Ze coördineert samen met haar collega’s de reddingsacties op zee.

Een van de meest opvallende realisaties van MDK in 2022 was de aftrap van ‘Project Olivia’. Het agentschap werd de motor van een campagne om meer vrouwen aan te trekken in de maritieme sector, zowel voor functies op als naast het water.

Olivia

In het project brengen ze vrouwen die al in de maritieme sector werken in beeld. Wendy Devriese is een van de nieuwste gezichten van de campagne. “De maritieme sector was vroeger echt wel een mannenwereld, maar dat is intussen al sterk geëvolueerd. Vrouwen en meisjes kiezen steeds meer voor een opleiding of job in de maritieme sector”, vertelt ze. “Toen ik mijn carrière bij MDK net was gestart op de Radarcentrale in Zeebrugge, werkten er maar twee vrouwen. Vandaag zijn dat er al meer dan vijftien. De opmars van vrouwen bij MDK is groot.”

Ferrydienst

Devriese zette haar eerste stapjes in de maritieme sector als jobstudente aan boord van de ferryschepen die voeren tussen Oostende en Dover. “Ik ben tandtechnieker van opleiding, maar ik vond niet meteen werk in die functie. Ik ben dan als jobstudente in de bedrijfscatering op de RMT-schepen beland. Dat deed ik tot de lijn Oostende – Dover ophield te bestaan eind februari 1997.”

Ik sta altijd positief in het leven en dacht ‘wie niet waagt, die niet wint’

Nadien werkte Devriese nog bij de Engelse rederijen Holyman Sally en Hoverspeed. In 2003 deed ze examen en volgde ze zes maanden opleiding om als verkeersleider op de Radarcentrale in Zeebrugge aan de slag te gaan. Na een carrière van vijftien jaar als VTS-operator, startte ze in februari 2019 als verkeersleider bij het Oostendse MRCC. In 2021 slaagde ze voor het examen als nautisch verkeersleider. “Ik sta altijd positief in het leven en dacht ‘wie niet waagt, die niet wint'”, zegt ze.

Focus

Na de nodige opleiding is ze sinds januari 2022 werkzaam als nautisch verkeersleider. “We zijn het permanent meldingspunt voor alle incidenten op de Noordzee. Zodra de noodtelefoon gaat, houden we honderd procent focus en moeten er snel beslissingen worden genomen”, vertelt ze. “De meldingen kunnen heel uiteenlopend zijn: van aanvaringen, brand aan boord en duikongevallen tot medische evacuaties of verontreiniging op zee. We maken zo snel mogelijk een plan van aanpak en bepalen welke middelen er worden ingezet.”

Mensenlevens

Samen met de partners van MDK worden vanuit MRCC alle mogelijke reddingsoperaties op zee en vanaf de waterlijn opgestart. MDK stuurt reddingsmiddelen aan zowel vanop het water (reddingsboten) als in de lucht (reddingshelikopters).

“We werken met vaste procedures, maar we moeten ook geregeld ‘out of the box’ denken en het nodige speurwerk verrichten tot alle puzzelstukjes op hun plaats vallen”, zegt ze. “Mensen redden is onze missie. Ik ben een doorzetter en altijd bereid om iemand te helpen.”

Een goede mix tussen mannen en vrouwen is noodzakelijk

Per wacht is er één verkeersleider en één nautisch verkeersleider. “We vullen elkaar goed aan. Een goede mix tussen mannen en vrouwen is noodzakelijk”, zegt ze. “Vrouwen kijken soms vanuit een andere invalshoek naar problemen dan mannen, waardoor ze andere oplossingen kunnen aanreiken.”

De zee

Devriese ziet zichzelf niet meteen een andere job uitoefenen. “Elke dag is anders. Je weet nooit op voorhand aan welk scenario je je kan verwachten. Die afwisseling maakt mijn werk heel uitdagend”, zegt ze. “De aantrekkingskracht van de zee is er ook altijd geweest. Ik ben geboren en getogen in Oostende en wandel dagelijks op het strand. Als ik op vakantie ga, kies ik altijd een bestemming waar het water dichtbij is.”

De portretvideo van Wendy Devriese binnen ‘Project Olivia’ kunt u hier bekijken.

Wendy Devriese (Olivia van MDK): nautisch verkeersleider in Oostende – Flows

Wendy Devriese (Olivia van MDK): nautisch verkeersleider in Oostende

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Wendy Devriese
Wendy Devriese © MDK

Wendy Devriese, ‘Olivia’-ambassadrice bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), werkt als nautisch verkeersleider bij MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) in Oostende. Ze coördineert samen met haar collega’s de reddingsacties op zee.

Een van de meest opvallende realisaties van MDK in 2022 was de aftrap van ‘Project Olivia’. Het agentschap werd de motor van een campagne om meer vrouwen aan te trekken in de maritieme sector, zowel voor functies op als naast het water.

Olivia

In het project brengen ze vrouwen die al in de maritieme sector werken in beeld. Wendy Devriese is een van de nieuwste gezichten van de campagne. “De maritieme sector was vroeger echt wel een mannenwereld, maar dat is intussen al sterk geëvolueerd. Vrouwen en meisjes kiezen steeds meer voor een opleiding of job in de maritieme sector”, vertelt ze. “Toen ik mijn carrière bij MDK net was gestart op de Radarcentrale in Zeebrugge, werkten er maar twee vrouwen. Vandaag zijn dat er al meer dan vijftien. De opmars van vrouwen bij MDK is groot.”

Ferrydienst

Devriese zette haar eerste stapjes in de maritieme sector als jobstudente aan boord van de ferryschepen die voeren tussen Oostende en Dover. “Ik ben tandtechnieker van opleiding, maar ik vond niet meteen werk in die functie. Ik ben dan als jobstudente in de bedrijfscatering op de RMT-schepen beland. Dat deed ik tot de lijn Oostende – Dover ophield te bestaan eind februari 1997.”

Ik sta altijd positief in het leven en dacht ‘wie niet waagt, die niet wint’

Nadien werkte Devriese nog bij de Engelse rederijen Holyman Sally en Hoverspeed. In 2003 deed ze examen en volgde ze zes maanden opleiding om als verkeersleider op de Radarcentrale in Zeebrugge aan de slag te gaan. Na een carrière van vijftien jaar als VTS-operator, startte ze in februari 2019 als verkeersleider bij het Oostendse MRCC. In 2021 slaagde ze voor het examen als nautisch verkeersleider. “Ik sta altijd positief in het leven en dacht ‘wie niet waagt, die niet wint'”, zegt ze.

Focus

Na de nodige opleiding is ze sinds januari 2022 werkzaam als nautisch verkeersleider. “We zijn het permanent meldingspunt voor alle incidenten op de Noordzee. Zodra de noodtelefoon gaat, houden we honderd procent focus en moeten er snel beslissingen worden genomen”, vertelt ze. “De meldingen kunnen heel uiteenlopend zijn: van aanvaringen, brand aan boord en duikongevallen tot medische evacuaties of verontreiniging op zee. We maken zo snel mogelijk een plan van aanpak en bepalen welke middelen er worden ingezet.”

Mensenlevens

Samen met de partners van MDK worden vanuit MRCC alle mogelijke reddingsoperaties op zee en vanaf de waterlijn opgestart. MDK stuurt reddingsmiddelen aan zowel vanop het water (reddingsboten) als in de lucht (reddingshelikopters).

“We werken met vaste procedures, maar we moeten ook geregeld ‘out of the box’ denken en het nodige speurwerk verrichten tot alle puzzelstukjes op hun plaats vallen”, zegt ze. “Mensen redden is onze missie. Ik ben een doorzetter en altijd bereid om iemand te helpen.”

Een goede mix tussen mannen en vrouwen is noodzakelijk

Per wacht is er één verkeersleider en één nautisch verkeersleider. “We vullen elkaar goed aan. Een goede mix tussen mannen en vrouwen is noodzakelijk”, zegt ze. “Vrouwen kijken soms vanuit een andere invalshoek naar problemen dan mannen, waardoor ze andere oplossingen kunnen aanreiken.”

De zee

Devriese ziet zichzelf niet meteen een andere job uitoefenen. “Elke dag is anders. Je weet nooit op voorhand aan welk scenario je je kan verwachten. Die afwisseling maakt mijn werk heel uitdagend”, zegt ze. “De aantrekkingskracht van de zee is er ook altijd geweest. Ik ben geboren en getogen in Oostende en wandel dagelijks op het strand. Als ik op vakantie ga, kies ik altijd een bestemming waar het water dichtbij is.”

De portretvideo van Wendy Devriese binnen ‘Project Olivia’ kunt u hier bekijken.