Van Opstal: “Naval brengt emissieloos en autonoom varen samen”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Fernanda Van Opstal (Naval Inland Navigation)
Fernanda Van Opstal (Naval Inland Navigation) © Naval Inland Navigation

Na een lange carrière bij Maersk Line en bij terminals in de haven van Antwerpen en Zeebrugge stapt Fernanda Van Opstal over naar Naval Inland Navigation. Daar zal ze haar operationele kennis en kunde inzetten om te pionieren met autonoom varen in Vlaanderen.

Hoe bent u in de logistiek terechtgekomen?

Fernanda Van Opstal (FVO): “Ik zit al drie decennia in de sector. Via vrienden ben ik begonnen bij Maersk Line. Maersk Line wilde zijn servicepatroon verdubbelen van een tweewekelijkse verbinding met het Verre Oosten, naar een wekelijkse verbinding. Bij de rederij maakte ik al snel kennis met alle aspecten van logistiek. Daar is mijn interesse voor het intermodale gewekt. Er is een enorme congestie op de weg waardoor we wel moeten verschuiven naar andere modaliteiten dan alleen vrachtwagens. Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen wegvervoer. Niet alle klanten liggen trouwens aan het water. Voor je voor- en natransporten zal je altijd moeten kunnen terugvallen op wegvervoer. We hebben nog wel wat uitdagingen hiermee in Antwerpen. De Oosterweelwerken zullen nog zeker tot 2030 voor de nodige hinder zorgen.”

Werkt u op een vaste locatie of bent u vaak onderweg?

FVO: “Naval heeft zijn hoofdkantoor in Halsteren, net over de grens, en een kantoor in Wijnegem. Uiteraard zijn we ook regelmatig op de werven aanwezig waar op dit moment de River Drones worden afgebouwd.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

FVO: “Bij Naval kijken we vooral erg positief naar de toekomst van het semiautonoom varen. Vaak wordt semiautonoom varen overigens verward met onbemand varen, maar dat klopt niet. We hebben wel degelijk nog mensen aan boord terwijl we semiautonoom varen. Het grote voordeel van semiautonoom varen is dat we hiermee personeelstekorten kunnen opvangen. Een kapitein die bijvoorbeeld van aan de wal de schepen kan besturen, krijgt een ander gezinsleven dan iemand die een aantal weken aan boord moet blijven. Let op, we zijn nog niet zover. Nu zijn onze kapiteins nog aan boord van de schepen, maar we willen onze schepen op termijn met steeds grotere  autonomie inzetten, gebruikmakend van systemen zoals die van Seafar.”

Als je ‘emissieloos’ en ‘autonoom’ samenbrengt, heb je een heel mooi product dat klaar is voor de toekomst

U komt van een grote terminal en stapt over naar een binnenvaartbevrachter. Een grote stap?

FVO: “Ook bij PSA was ik al verantwoordelijk voor het transport naar het achterland. Dat ik bij Naval het project rond de River Drones mee mag begeleiden, vind ik een erg mooie uitdaging. Het innovatieve, de vergroening en de efficiëntiestappen die kunnen gemaakt worden met die nieuwe generatie lichters, zijn erg boeiend.”

“Daarnaast kunnen we nog verder kijken naar mogelijk alternatieve brandstoffen voor die schepen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook op waterstof gaan varen. Als je dan ‘emissieloos’ en ‘autonoom’ samenbrengt, heb je een heel mooi product dat klaar is voor de toekomst. Ik ben heel fier dat ik deel mag uitmaken van een bedrijf dat op die manier met de toekomst bezig is. Wij hebben ook een eigen binnenvaartsimulator staan waarop onze mensen alles kunnen oefenen.”

Waar bent u op dit moment mee bezig?

FVO: “In afwachting van de komst van de River Drones ben ik nu operationeel aan de slag en schrijf ik onder andere alle processen en procedures uit. Daarna kunnen we echt de modal shift in uitvoering brengen en met Naval Dry een kritische massa creëren voor onze River Drones.”

“Nog niet alle landen zijn op dit moment klaar voor semiautonome scheepvaart. Dat zal stapsgewijs verlopen. Wij verwachten dat wanneer de eerste schepen in de vaart worden genomen, we beetje bij beetje meer ‘groene lichten’ zullen krijgen. We hopen dat ook andere landen snel mee zullen zijn in dit verhaal. Onze focus ligt in eerste instantie op België om semiautonoom te varen met droge of projectlading en containers.”

Van Opstal: “Naval brengt emissieloos en autonoom varen samen” – Flows

Van Opstal: “Naval brengt emissieloos en autonoom varen samen”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Fernanda Van Opstal (Naval Inland Navigation)
Fernanda Van Opstal (Naval Inland Navigation) © Naval Inland Navigation

Na een lange carrière bij Maersk Line en bij terminals in de haven van Antwerpen en Zeebrugge stapt Fernanda Van Opstal over naar Naval Inland Navigation. Daar zal ze haar operationele kennis en kunde inzetten om te pionieren met autonoom varen in Vlaanderen.

Hoe bent u in de logistiek terechtgekomen?

Fernanda Van Opstal (FVO): “Ik zit al drie decennia in de sector. Via vrienden ben ik begonnen bij Maersk Line. Maersk Line wilde zijn servicepatroon verdubbelen van een tweewekelijkse verbinding met het Verre Oosten, naar een wekelijkse verbinding. Bij de rederij maakte ik al snel kennis met alle aspecten van logistiek. Daar is mijn interesse voor het intermodale gewekt. Er is een enorme congestie op de weg waardoor we wel moeten verschuiven naar andere modaliteiten dan alleen vrachtwagens. Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen wegvervoer. Niet alle klanten liggen trouwens aan het water. Voor je voor- en natransporten zal je altijd moeten kunnen terugvallen op wegvervoer. We hebben nog wel wat uitdagingen hiermee in Antwerpen. De Oosterweelwerken zullen nog zeker tot 2030 voor de nodige hinder zorgen.”

Werkt u op een vaste locatie of bent u vaak onderweg?

FVO: “Naval heeft zijn hoofdkantoor in Halsteren, net over de grens, en een kantoor in Wijnegem. Uiteraard zijn we ook regelmatig op de werven aanwezig waar op dit moment de River Drones worden afgebouwd.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

FVO: “Bij Naval kijken we vooral erg positief naar de toekomst van het semiautonoom varen. Vaak wordt semiautonoom varen overigens verward met onbemand varen, maar dat klopt niet. We hebben wel degelijk nog mensen aan boord terwijl we semiautonoom varen. Het grote voordeel van semiautonoom varen is dat we hiermee personeelstekorten kunnen opvangen. Een kapitein die bijvoorbeeld van aan de wal de schepen kan besturen, krijgt een ander gezinsleven dan iemand die een aantal weken aan boord moet blijven. Let op, we zijn nog niet zover. Nu zijn onze kapiteins nog aan boord van de schepen, maar we willen onze schepen op termijn met steeds grotere  autonomie inzetten, gebruikmakend van systemen zoals die van Seafar.”

Als je ‘emissieloos’ en ‘autonoom’ samenbrengt, heb je een heel mooi product dat klaar is voor de toekomst

U komt van een grote terminal en stapt over naar een binnenvaartbevrachter. Een grote stap?

FVO: “Ook bij PSA was ik al verantwoordelijk voor het transport naar het achterland. Dat ik bij Naval het project rond de River Drones mee mag begeleiden, vind ik een erg mooie uitdaging. Het innovatieve, de vergroening en de efficiëntiestappen die kunnen gemaakt worden met die nieuwe generatie lichters, zijn erg boeiend.”

“Daarnaast kunnen we nog verder kijken naar mogelijk alternatieve brandstoffen voor die schepen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook op waterstof gaan varen. Als je dan ‘emissieloos’ en ‘autonoom’ samenbrengt, heb je een heel mooi product dat klaar is voor de toekomst. Ik ben heel fier dat ik deel mag uitmaken van een bedrijf dat op die manier met de toekomst bezig is. Wij hebben ook een eigen binnenvaartsimulator staan waarop onze mensen alles kunnen oefenen.”

Waar bent u op dit moment mee bezig?

FVO: “In afwachting van de komst van de River Drones ben ik nu operationeel aan de slag en schrijf ik onder andere alle processen en procedures uit. Daarna kunnen we echt de modal shift in uitvoering brengen en met Naval Dry een kritische massa creëren voor onze River Drones.”

“Nog niet alle landen zijn op dit moment klaar voor semiautonome scheepvaart. Dat zal stapsgewijs verlopen. Wij verwachten dat wanneer de eerste schepen in de vaart worden genomen, we beetje bij beetje meer ‘groene lichten’ zullen krijgen. We hopen dat ook andere landen snel mee zullen zijn in dit verhaal. Onze focus ligt in eerste instantie op België om semiautonoom te varen met droge of projectlading en containers.”