Tom Leonaers (TCI Carriers) kiest bewust voor binnenvaart

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
20230324 TCI Carriers Tom Leonaers
Tom Leonaers, director van TCI Carriers © KH

Expeditiebedrijf TCI Carriers uit Merksem overtuigde al verschillende klanten om hun importlading met de binnenvaart naar het hinterland te vervoeren. Congestie en surcharges op de terminals zijn de belangrijkste drivers.

TCI Carriers werd opgericht in 1981. “In 2011 heb ik het bedrijf overgenomen samen met Stephan De Pauw”, zegt Tom Leonaers, director van TCI Carriers. Ondertussen zijn ze gevestigd in een kantoorgebouw langs de Bredabaan in Merksem vanwege de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

70% import

“We verschepen een grote verscheidenheid aan goederen. Import vertegenwoordigt 70% van de activiteiten. Vorig jaar ging het in totaal om 19.000 teu. Met 18 medewerkers realiseren we een omzet van 39 miljoen euro”, legt Leonaers uit.

Modal shift

Als gevolg van de congestie en de surcharges op de terminals en de verkeersproblematiek ging TCI Carriers bewust op zoek naar multimodale alternatieven. “We bekijken wat we kunnen doen en hoe we het verschil kunnen maken met de concurrenten”, zegt Leonaers.

Met het oog op de deelname aan het Inland Container Yard (ICY)-concept van Multimodaal Vlaanderen onderzochten ze al voor verschillende goederenstromen van klanten multimodale alternatieven. Zo worden al driehonderd importcontainers, bestemd voor de Waalse regio, per barge vanuit Antwerpen naar Liège Container Terminal (LCT) vervoerd. Deze modal shift is goed voor 98% minder kilometers over de weg, 62% CO2-besparing en een besparing op de transportkosten zelf.

Voor een andere klant die jaarlijks 1.400 importcontainers vanuit de haven naar Rumst transporteert, bleek het ICY-concept opnieuw het meest voor de hand liggende alternatief. De containers worden per barge naar TCT Willebroek vervoerd en gaan van daaruit voor de ‘last mile’ over een kort traject via de weg. Ook hier worden forse besparingen geboekt op zowel gereden kilometers (-83%) als op CO2 (-42%) en transportkosten.

Recent overtuigde het bedrijf ook Tuinmaterialen Meynen uit Meerhout om zijn importlading op het binnenschip te zetten. Meynen ligt op maar 7,5 kilometer van de inlandterminal van BCTN in Meerhout. De lege containers worden teruggebracht naar de terminal voor hergebruik.

“Samen met Multimodaal Vlaanderen bekijken we wie van onze klanten dichtbij een inlandcontainerdepot ligt. We zijn die oefening begonnen met een paar klanten. Als dat lukt, geeft dat voldoening”, zegt Leonaers.

Moeilijk

Ondanks een aantal successen blijft het volgens Tom Leonaers een moeilijk verhaal. “Het is moeilijk om de klanten mee te krijgen in dit verhaal. Voor hen moet het transport nog altijd zo goedkoop mogelijk zijn. Als we hen dan op de economische voordelen van het gebruik van de binnenvaart wijzen, gaan ze overstag.”

Ook de volumes en de geografische ligging spelen een belangrijke rol. “Met natransport vanaf de terminal in de haven bestaat het risico op demurragekosten. Als ze kiezen voor ‘carriers haulage’ gebeurt de vrijstelling van de container op de inlandterminal. De rederijen durven hiervoor wel een extra kost aan te rekenen, waardoor het voordeel tenietgedaan wordt. Sommige rederijen vertonen hierin weinig flexibiliteit. Met dat ICY-concept moeten we ons wel serieus bezighouden, want het wegvoer is nog altijd gemakkelijker”, besluit hij.

Tom Leonaers (TCI Carriers) kiest bewust voor binnenvaart – Flows

Tom Leonaers (TCI Carriers) kiest bewust voor binnenvaart

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
20230324 TCI Carriers Tom Leonaers
Tom Leonaers, director van TCI Carriers © KH

Expeditiebedrijf TCI Carriers uit Merksem overtuigde al verschillende klanten om hun importlading met de binnenvaart naar het hinterland te vervoeren. Congestie en surcharges op de terminals zijn de belangrijkste drivers.

TCI Carriers werd opgericht in 1981. “In 2011 heb ik het bedrijf overgenomen samen met Stephan De Pauw”, zegt Tom Leonaers, director van TCI Carriers. Ondertussen zijn ze gevestigd in een kantoorgebouw langs de Bredabaan in Merksem vanwege de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

70% import

“We verschepen een grote verscheidenheid aan goederen. Import vertegenwoordigt 70% van de activiteiten. Vorig jaar ging het in totaal om 19.000 teu. Met 18 medewerkers realiseren we een omzet van 39 miljoen euro”, legt Leonaers uit.

Modal shift

Als gevolg van de congestie en de surcharges op de terminals en de verkeersproblematiek ging TCI Carriers bewust op zoek naar multimodale alternatieven. “We bekijken wat we kunnen doen en hoe we het verschil kunnen maken met de concurrenten”, zegt Leonaers.

Met het oog op de deelname aan het Inland Container Yard (ICY)-concept van Multimodaal Vlaanderen onderzochten ze al voor verschillende goederenstromen van klanten multimodale alternatieven. Zo worden al driehonderd importcontainers, bestemd voor de Waalse regio, per barge vanuit Antwerpen naar Liège Container Terminal (LCT) vervoerd. Deze modal shift is goed voor 98% minder kilometers over de weg, 62% CO2-besparing en een besparing op de transportkosten zelf.

Voor een andere klant die jaarlijks 1.400 importcontainers vanuit de haven naar Rumst transporteert, bleek het ICY-concept opnieuw het meest voor de hand liggende alternatief. De containers worden per barge naar TCT Willebroek vervoerd en gaan van daaruit voor de ‘last mile’ over een kort traject via de weg. Ook hier worden forse besparingen geboekt op zowel gereden kilometers (-83%) als op CO2 (-42%) en transportkosten.

Recent overtuigde het bedrijf ook Tuinmaterialen Meynen uit Meerhout om zijn importlading op het binnenschip te zetten. Meynen ligt op maar 7,5 kilometer van de inlandterminal van BCTN in Meerhout. De lege containers worden teruggebracht naar de terminal voor hergebruik.

“Samen met Multimodaal Vlaanderen bekijken we wie van onze klanten dichtbij een inlandcontainerdepot ligt. We zijn die oefening begonnen met een paar klanten. Als dat lukt, geeft dat voldoening”, zegt Leonaers.

Moeilijk

Ondanks een aantal successen blijft het volgens Tom Leonaers een moeilijk verhaal. “Het is moeilijk om de klanten mee te krijgen in dit verhaal. Voor hen moet het transport nog altijd zo goedkoop mogelijk zijn. Als we hen dan op de economische voordelen van het gebruik van de binnenvaart wijzen, gaan ze overstag.”

Ook de volumes en de geografische ligging spelen een belangrijke rol. “Met natransport vanaf de terminal in de haven bestaat het risico op demurragekosten. Als ze kiezen voor ‘carriers haulage’ gebeurt de vrijstelling van de container op de inlandterminal. De rederijen durven hiervoor wel een extra kost aan te rekenen, waardoor het voordeel tenietgedaan wordt. Sommige rederijen vertonen hierin weinig flexibiliteit. Met dat ICY-concept moeten we ons wel serieus bezighouden, want het wegvoer is nog altijd gemakkelijker”, besluit hij.