Moeder en dochter aan het roer van Algemene Schippersbond

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
20230302 Algemene Schippersbond
Sabrina Kegels (l.) en Françoise Heylen leiden de Algemene Schippersbond. © KH

De Algemene Schippersbond zit sinds begin dit jaar in nieuwe kantoren aan de Vosseschijnstraat in de Antwerpse haven. De in 1954 opgerichte belangenorganisatie voor binnenvaartondernemers wordt geleid door moeder en dochter, Françoise en Sabrina.

De binnenvaartorganisatie werd in 1954 opgericht door Henri Heylen, een grootoom van de ondertussen 81-jarige Françoise Heylen. “In 1970 heb ik de Algemene Schippersbond overgenomen. Ik had toen één bediende. Ik heb zelf gevaren met een eigen schip”, vertelt ze. Ondertussen heeft dochter Sabrina Kegels het voorzitterschap van de organisatie overgenomen. “Ik heb het vak er met de paplepel ingekregen”, zegt zij. Moeder Françoise is nog steeds secretaris van de organisatie. De Algemene Schippersbond telt nu twaalf medewerkers.

Eender wat

Op de vraag wat ze zoal voor de binnenvaartondernemers doen, antwoordt Sabrina: “Eender wat. We helpen met de boorddocumenten, het ziekenfonds, de kinderbijslag, pensioenen, meetbrieven, certificaten en we doen de boekhouding. We zijn gespecialiseerd in het forfaitaire belastingregime voor schippers. We vinden het heel belangrijk dat als de leden bellen, we ze nog dezelfde dag kunnen helpen. We werken zowel voor actieve schippers als voor zelfstandigen uit andere sectoren, eenmanszaken, mensen met een bijberoep, loontrekkenden en gepensioneerden. We hebben leden uit zowel Vlaanderen als Wallonië.”

Als er een huwelijk plaatsvindt, komen ze met al hun schepen naast elkaar liggen

“Om de schippersbelangen te verdedigen op zowel nationaal als internationaal vlak zit ik nog in tal van organisaties zoals het Instituut voor Transport via de Binnenwateren (ITB), het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV), de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB) en de Europese Schippersorganisatie (ESO). We merken wel dat schippers steeds meer ondernemers beginnen te worden, maar soms moeten we hen nog op het hart drukken dat ze uitsluitend vrachten moeten aannemen aan een degelijke prijs. Oudere schippers die niet met de computer overweg kunnen, bellen ons soms om hun schip elektronisch aan te melden en dan doen we dat ook. Schippers onder elkaar zijn één grote familie. Als er een huwelijk plaatsvindt, komen ze met al hun schepen naast elkaar liggen en worden de schepen mooi bevlagd”, schetst Sabrina het reilen en zeilen van de Algemene Schippersbond.

Bekommernissen

De grootste bekommernis voor de organisatie is het feit dat kleine schepen uit de vaart dreigen te verdwijnen. “Het bouwen van een klein schip is heel duur geworden. Daarnaast scharen we ons samen met alle organisaties achter de vergroening van de sector. In de buurlanden Nederland en Frankrijk worden daarvoor subsidies toegekend, maar België loopt op dat vlak achterop. De Stage V-motoren zijn heel duur en bovendien passen ze niet in alle schepen. Samen met KBV behartigen we ook de belangen van de schippers bij het Antwerpse Havenbedrijf. Zo is er dringend nood aan extra ligplaatsen.”

“We kijken ook naar de toekomst met autonoom varen. Het binnenvaartberoep is een knelpuntberoep. Semiautonoom varen – waardoor minder bemanning nodig is – kan daarvoor een oplossing bieden want er is nog altijd weinig instroom van nieuwe krachten”, vertelt Sabrina verder.

Verhuis

Tot eind vorig jaar had de Algemene Schippersbond zijn kantoor aan de Ankerrui. “Alles stond er vol. Nu hebben we hier meer dan 200 m² kantoorruimte. Met de verhuis hebben we wel onze handen vol gehad. In totaal hadden we 200 lopende meter aan klassement dat mee moest. Per lokaal hebben we alles een andere kleur gegeven zodat de verhuis vlot is verlopen. We zitten hier nu vlak bij een aantal toeleveranciers voor de binnenvaart en vlak bij het water. Bovendien is het hier gemakkelijker om te parkeren”, zegt ze.

Wie een mooie foto kan tonen van onze vlag op zijn schip, kan een geschenkbon winnen

Open Scheepvaartdagen

De Algemene Schippersbond zal voor het eerst met een eigen stand deelnemen aan de Open Scheepvaartdagen. Dit jaar vinden die plaats op 17, 18 en 19 maart in de Waagnatie. “We organiseren een wedstrijd voor onze leden. Wie een mooie foto kan tonen van onze vlag op zijn schip, kan een geschenkbon winnen. Onze vlaggen zijn de enige reclame die we maken. Er zijn al gepensioneerde schippers die vragen of ze de vlag ook aan hun balkon mogen hangen”, besluit Sabrina.

Moeder en dochter aan het roer van Algemene Schippersbond – Flows

Moeder en dochter aan het roer van Algemene Schippersbond

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
20230302 Algemene Schippersbond
Sabrina Kegels (l.) en Françoise Heylen leiden de Algemene Schippersbond. © KH

De Algemene Schippersbond zit sinds begin dit jaar in nieuwe kantoren aan de Vosseschijnstraat in de Antwerpse haven. De in 1954 opgerichte belangenorganisatie voor binnenvaartondernemers wordt geleid door moeder en dochter, Françoise en Sabrina.

De binnenvaartorganisatie werd in 1954 opgericht door Henri Heylen, een grootoom van de ondertussen 81-jarige Françoise Heylen. “In 1970 heb ik de Algemene Schippersbond overgenomen. Ik had toen één bediende. Ik heb zelf gevaren met een eigen schip”, vertelt ze. Ondertussen heeft dochter Sabrina Kegels het voorzitterschap van de organisatie overgenomen. “Ik heb het vak er met de paplepel ingekregen”, zegt zij. Moeder Françoise is nog steeds secretaris van de organisatie. De Algemene Schippersbond telt nu twaalf medewerkers.

Eender wat

Op de vraag wat ze zoal voor de binnenvaartondernemers doen, antwoordt Sabrina: “Eender wat. We helpen met de boorddocumenten, het ziekenfonds, de kinderbijslag, pensioenen, meetbrieven, certificaten en we doen de boekhouding. We zijn gespecialiseerd in het forfaitaire belastingregime voor schippers. We vinden het heel belangrijk dat als de leden bellen, we ze nog dezelfde dag kunnen helpen. We werken zowel voor actieve schippers als voor zelfstandigen uit andere sectoren, eenmanszaken, mensen met een bijberoep, loontrekkenden en gepensioneerden. We hebben leden uit zowel Vlaanderen als Wallonië.”

Als er een huwelijk plaatsvindt, komen ze met al hun schepen naast elkaar liggen

“Om de schippersbelangen te verdedigen op zowel nationaal als internationaal vlak zit ik nog in tal van organisaties zoals het Instituut voor Transport via de Binnenwateren (ITB), het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV), de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB) en de Europese Schippersorganisatie (ESO). We merken wel dat schippers steeds meer ondernemers beginnen te worden, maar soms moeten we hen nog op het hart drukken dat ze uitsluitend vrachten moeten aannemen aan een degelijke prijs. Oudere schippers die niet met de computer overweg kunnen, bellen ons soms om hun schip elektronisch aan te melden en dan doen we dat ook. Schippers onder elkaar zijn één grote familie. Als er een huwelijk plaatsvindt, komen ze met al hun schepen naast elkaar liggen en worden de schepen mooi bevlagd”, schetst Sabrina het reilen en zeilen van de Algemene Schippersbond.

Bekommernissen

De grootste bekommernis voor de organisatie is het feit dat kleine schepen uit de vaart dreigen te verdwijnen. “Het bouwen van een klein schip is heel duur geworden. Daarnaast scharen we ons samen met alle organisaties achter de vergroening van de sector. In de buurlanden Nederland en Frankrijk worden daarvoor subsidies toegekend, maar België loopt op dat vlak achterop. De Stage V-motoren zijn heel duur en bovendien passen ze niet in alle schepen. Samen met KBV behartigen we ook de belangen van de schippers bij het Antwerpse Havenbedrijf. Zo is er dringend nood aan extra ligplaatsen.”

“We kijken ook naar de toekomst met autonoom varen. Het binnenvaartberoep is een knelpuntberoep. Semiautonoom varen – waardoor minder bemanning nodig is – kan daarvoor een oplossing bieden want er is nog altijd weinig instroom van nieuwe krachten”, vertelt Sabrina verder.

Verhuis

Tot eind vorig jaar had de Algemene Schippersbond zijn kantoor aan de Ankerrui. “Alles stond er vol. Nu hebben we hier meer dan 200 m² kantoorruimte. Met de verhuis hebben we wel onze handen vol gehad. In totaal hadden we 200 lopende meter aan klassement dat mee moest. Per lokaal hebben we alles een andere kleur gegeven zodat de verhuis vlot is verlopen. We zitten hier nu vlak bij een aantal toeleveranciers voor de binnenvaart en vlak bij het water. Bovendien is het hier gemakkelijker om te parkeren”, zegt ze.

Wie een mooie foto kan tonen van onze vlag op zijn schip, kan een geschenkbon winnen

Open Scheepvaartdagen

De Algemene Schippersbond zal voor het eerst met een eigen stand deelnemen aan de Open Scheepvaartdagen. Dit jaar vinden die plaats op 17, 18 en 19 maart in de Waagnatie. “We organiseren een wedstrijd voor onze leden. Wie een mooie foto kan tonen van onze vlag op zijn schip, kan een geschenkbon winnen. Onze vlaggen zijn de enige reclame die we maken. Er zijn al gepensioneerde schippers die vragen of ze de vlag ook aan hun balkon mogen hangen”, besluit Sabrina.