Freija Fonteyn verlaat TLV: “Warme contacten meenemen naar Voka”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Freija Fonteyn
Privé-archief © Freija Fonteyn

Als adjunct-directeur en hoofd juridische afdeling bij Transport en Logistiek Vlaanderen heeft Freija Fonteyn het nog steeds prima naar haar zin. Toch besliste ze om over te stappen naar het kennis- en lobbycentrum van Voka.

U kondigt uw overstap al erg vroeg aan, vermits u pas effectief bij Voka van start gaat vanaf maart 2023 …

Freija Fonteyn (FF): “We zijn meteen beginnen zoeken naar een opvolger, want met de krapte op de arbeidsmarkt is het niet altijd evident om snel iemand te vinden. Bovendien wilde ik nog tijd genoeg hebben om kennis en ervaring over te dragen aan mijn opvolger.”

U wordt bij Voka ‘Adviseur logistiek en mobiliteit’. Wat houdt dat in?

FF: “Ik word een van de vijftien experten van het kennis- en lobbycentrum van Voka en ik zal me daar toespitsen op logistiek en mobiliteit in de ruimste zin van het woord. Vandaag bij TLV doe ik enkel wegvervoer, maar bij Voka zal ik beleidsmatig alle modi opvolgen: spoorvervoer, binnenvaart, luchtvaart en personenmobiliteit.”

U heeft ook lang geschreven voor onder andere Transportgids. Zal u nu weer meer tijd vinden om te schrijven?

FF: “Ik heb ongeveer twintig jaar geschreven voor Transportgids tot ze er eind 2021 mee stopten. Ook voor TLV Magazine heb ik maandelijks artikels aangeleverd. Daarnaast heb ik altijd veel nota’s voor ministers of voor Europees lobbywerk geschreven. Schrijven heeft altijd een groot deel van mijn werk uitgemaakt.”

Hoe komt een licentiaat in de rechten terecht in de transportsector?

FF: “Ik ben eigenlijk gewoon afgestapt op een vacature bij TLV. Eens ik daar dan aan de slag was, duurde het niet lang voor ik echt gebeten werd door die transportmicrobe. Zo heb ik de voorbije jaren echt met erg veel passie de belangen van de sector en de bedrijven verdedigd. Ik heb dat heel graag gedaan en er heel veel voldoening uitgehaald.”

Wat maakt de sector zo boeiend?

FF: “Elke dag is anders. Alles hangt af van wie je aan de telefoon krijgt en welke problemen er op je afkomen. Alle onverwachte zaken die dagelijks op mijn pad komen, maken de job erg afwisselend en boeiend. Je helpt de ondernemers met de problemen van elke dag: buitenlandse boetes, contracten, juridische vragen over CMR (grensoverschrijdend wegvervoer, red.), ADR (vervoer gevaarlijke goederen, red.), rij- en rusttijden, vennootschapswetgeving, noem maar op. Wat ik heel erg graag gedaan heb, is het lobbywerk bij de overheid. Ik heb ook vaak infosessies gegeven en opleidingen. Het is een erg variërende job.”

U heeft nu al 21 jaar achter de rug in de transportsector. Merkt u dat het moeilijker geworden is?

FF: “De overregulering maakt het er inderdaad niet makkelijker op. Daarnaast is er natuurlijk de hoge inflatie  en vooral de krapte op de arbeidsmarkt. Ik kijk er nu naar uit om na 21 jaar mijn horizon te verruimen en me te verdiepen in zoveel extra domeinen. Onder andere via Flows heb ik altijd met erg veel interesse de andere vervoersmodi gevolgd, zoals smart shipping in de binnenvaart.”

Wat zijn de verwezenlijkingen waar u het meest trots op bent?  

FF: “Het zijn er een aantal waar ik erg blij mee ben. Ik heb het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat we als eerste sector bij de auteursrechtenvereniging een uitzondering gekregen hebben. SABAM wilde alle vrachtwagenchauffeurs belasten voor het gebruik van de autoradio. Daar ben ik dan met de steun van onze raad van bestuur tegen in het verweer gegaan en we zijn er uiteindelijk in geslaagd om als eerste sector een uitzondering te krijgen. Met als gevolg dat wij alle vervoersvergunningen mogen aftrekken van onze totale SABAM-afrekening. Daar ben ik erg trots op.”

Ook de FAST-takelingen (weghalen op snelwegen van voertuigen die niet rijvaardig zijn, red.) die aangerekend werden aan monstertarieven, hebben we naar beneden gekregen. Heel veel lobbywerk is minder zichtbaar. Zo doe ik al jaren mijn best om de boetes voor rij- en rusttijden op een aanvaardbaarder tarief te houden. Hiervoor lobby je jaren achter de schermen.”

“Ook binnen de Benelux-unie heb ik mee de belangen verdedigd in de schoot van het Benelux-vervoeroverleg. Hier hebben we dan bijvoorbeeld de vrijheid van cabotage verkregen en de afwijkingen voor containers van 45-voet bekomen binnen het Benelux-grondgebied. Ik heb altijd met veel plezier mijn schouders onder projecten gezet en zal tot mijn laatste dag bij TLV de belangen van onze leden blijven verdedigen.”

Ik merk dat uw taak bij TLV duidelijk nog niet ten einde was. Veel zin om dan te vertrekken?

FF: “Ik heb mijn huidige job altijd met erg veel plezier en passie gedaan. De warme contacten met de TLV-leden zal ik zeker missen en hoop ik ook deels mee te kunnen nemen naar mijn nieuwe functie. Het is dubbel, maar ik heb heel veel zin in mijn nieuwe uitdaging. Dit is nog altijd mijn eerste job, ik ben hier meteen begonnen toen ik afstudeerde. De tijd was nu rijp om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.”

Freija Fonteyn verlaat TLV: “Warme contacten meenemen naar Voka” – Flows

Freija Fonteyn verlaat TLV: “Warme contacten meenemen naar Voka”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Freija Fonteyn
Privé-archief © Freija Fonteyn

Als adjunct-directeur en hoofd juridische afdeling bij Transport en Logistiek Vlaanderen heeft Freija Fonteyn het nog steeds prima naar haar zin. Toch besliste ze om over te stappen naar het kennis- en lobbycentrum van Voka.

U kondigt uw overstap al erg vroeg aan, vermits u pas effectief bij Voka van start gaat vanaf maart 2023 …

Freija Fonteyn (FF): “We zijn meteen beginnen zoeken naar een opvolger, want met de krapte op de arbeidsmarkt is het niet altijd evident om snel iemand te vinden. Bovendien wilde ik nog tijd genoeg hebben om kennis en ervaring over te dragen aan mijn opvolger.”

U wordt bij Voka ‘Adviseur logistiek en mobiliteit’. Wat houdt dat in?

FF: “Ik word een van de vijftien experten van het kennis- en lobbycentrum van Voka en ik zal me daar toespitsen op logistiek en mobiliteit in de ruimste zin van het woord. Vandaag bij TLV doe ik enkel wegvervoer, maar bij Voka zal ik beleidsmatig alle modi opvolgen: spoorvervoer, binnenvaart, luchtvaart en personenmobiliteit.”

U heeft ook lang geschreven voor onder andere Transportgids. Zal u nu weer meer tijd vinden om te schrijven?

FF: “Ik heb ongeveer twintig jaar geschreven voor Transportgids tot ze er eind 2021 mee stopten. Ook voor TLV Magazine heb ik maandelijks artikels aangeleverd. Daarnaast heb ik altijd veel nota’s voor ministers of voor Europees lobbywerk geschreven. Schrijven heeft altijd een groot deel van mijn werk uitgemaakt.”

Hoe komt een licentiaat in de rechten terecht in de transportsector?

FF: “Ik ben eigenlijk gewoon afgestapt op een vacature bij TLV. Eens ik daar dan aan de slag was, duurde het niet lang voor ik echt gebeten werd door die transportmicrobe. Zo heb ik de voorbije jaren echt met erg veel passie de belangen van de sector en de bedrijven verdedigd. Ik heb dat heel graag gedaan en er heel veel voldoening uitgehaald.”

Wat maakt de sector zo boeiend?

FF: “Elke dag is anders. Alles hangt af van wie je aan de telefoon krijgt en welke problemen er op je afkomen. Alle onverwachte zaken die dagelijks op mijn pad komen, maken de job erg afwisselend en boeiend. Je helpt de ondernemers met de problemen van elke dag: buitenlandse boetes, contracten, juridische vragen over CMR (grensoverschrijdend wegvervoer, red.), ADR (vervoer gevaarlijke goederen, red.), rij- en rusttijden, vennootschapswetgeving, noem maar op. Wat ik heel erg graag gedaan heb, is het lobbywerk bij de overheid. Ik heb ook vaak infosessies gegeven en opleidingen. Het is een erg variërende job.”

U heeft nu al 21 jaar achter de rug in de transportsector. Merkt u dat het moeilijker geworden is?

FF: “De overregulering maakt het er inderdaad niet makkelijker op. Daarnaast is er natuurlijk de hoge inflatie  en vooral de krapte op de arbeidsmarkt. Ik kijk er nu naar uit om na 21 jaar mijn horizon te verruimen en me te verdiepen in zoveel extra domeinen. Onder andere via Flows heb ik altijd met erg veel interesse de andere vervoersmodi gevolgd, zoals smart shipping in de binnenvaart.”

Wat zijn de verwezenlijkingen waar u het meest trots op bent?  

FF: “Het zijn er een aantal waar ik erg blij mee ben. Ik heb het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat we als eerste sector bij de auteursrechtenvereniging een uitzondering gekregen hebben. SABAM wilde alle vrachtwagenchauffeurs belasten voor het gebruik van de autoradio. Daar ben ik dan met de steun van onze raad van bestuur tegen in het verweer gegaan en we zijn er uiteindelijk in geslaagd om als eerste sector een uitzondering te krijgen. Met als gevolg dat wij alle vervoersvergunningen mogen aftrekken van onze totale SABAM-afrekening. Daar ben ik erg trots op.”

Ook de FAST-takelingen (weghalen op snelwegen van voertuigen die niet rijvaardig zijn, red.) die aangerekend werden aan monstertarieven, hebben we naar beneden gekregen. Heel veel lobbywerk is minder zichtbaar. Zo doe ik al jaren mijn best om de boetes voor rij- en rusttijden op een aanvaardbaarder tarief te houden. Hiervoor lobby je jaren achter de schermen.”

“Ook binnen de Benelux-unie heb ik mee de belangen verdedigd in de schoot van het Benelux-vervoeroverleg. Hier hebben we dan bijvoorbeeld de vrijheid van cabotage verkregen en de afwijkingen voor containers van 45-voet bekomen binnen het Benelux-grondgebied. Ik heb altijd met veel plezier mijn schouders onder projecten gezet en zal tot mijn laatste dag bij TLV de belangen van onze leden blijven verdedigen.”

Ik merk dat uw taak bij TLV duidelijk nog niet ten einde was. Veel zin om dan te vertrekken?

FF: “Ik heb mijn huidige job altijd met erg veel plezier en passie gedaan. De warme contacten met de TLV-leden zal ik zeker missen en hoop ik ook deels mee te kunnen nemen naar mijn nieuwe functie. Het is dubbel, maar ik heb heel veel zin in mijn nieuwe uitdaging. Dit is nog altijd mijn eerste job, ik ben hier meteen begonnen toen ik afstudeerde. De tijd was nu rijp om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.”