Wouter Bleukx zet chemiereus INEOS op weg naar waterstoftrucks

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Wouter Bleukx - waterstoftruck INEOS Inovyn
Wouter Bleukx – Waterstoftruck INEOS Inovyn © INEOS Inovyn

Om zijn logistiek te decarboniseren, zet INEOS-dochter Inovyn de komende jaren in op transport per waterstoftruck. Als business unit manager Hydrogen tekent de Belg Wouter Bleukx de waterstofstrategie uit bij de Britse chemiereus.

INEOS Inovyn kondigde eerder deze week aan dat het in Frankrijk eind maart als eerste bedrijf in Europa een waterstoftruck zal inzetten voor het vervoer van pvc tussen zijn productiefabriek in Tavaux en de fabriek van zijn klant Benvic in Dijon. Soortgelijke projecten zijn met andere klanten al gepland in België en Nederland.

De nieuwe vrachtwagen zal worden gebouwd op basis van een DAF-chassis waarin de dieselmotor zal worden vervangen door waterstofbrandstofcellen. De vrachtwagen, die zal worden bijgetankt bij een plaatselijk station in Dijon dat 100% groene waterstof levert, heeft een bereik van 500 kilometer tussen twee tankbeurten.

Van bijproduct naar product

Voor hij business unit manager Hydrogen werd bij Inovyn, de chloor- en vinylproducent van INEOS, leidde Bleukx al verschillende takken bij het dochterbedrijf. “Waterstof was altijd al een bijproduct in de chemische processen bij Inovyn, maar het is mijn overtuiging dat we meer naar waterstof moeten kijken als een volwaardig product, ook met het oog op de decarbonisering van de logistiek”, licht Bleukx toe.

“Daarbij moeten we wel verschillende uitdagingen voor ogen houden. Zo is er uiteraard nood aan een truck die op waterstof kan rijden en is het op dit moment niet toegelaten om ADR-goederen per waterstofvrachtwagen te vervoeren. Hopelijk komt daar nog verandering in, maar daarom opteerden we voor dit project voor het vervoer van pvc-materialen. Daarnaast is er ook nood aan tankinfrastructuur en moet je een klant hebben die er mee zijn schouders onder wil zetten, zoals Benvic in dit geval. Want een emissievrije waterstoftruck is vandaag vier tot vijf keer duurder dan de klassieke dieselvrachtwagen.”

Elektrische trucks

De voorbije weken namen heel wat grote bedrijven in België hun eerste elektrische trucks in gebruik in ons land. Bleukx pleit voor ‘technologie-agnosticisme’. “Het is niet ‘elektrische trucks of waterstoftrucks’, beide technologieën zullen elkaar aanvullen, maar voor een langer rijbereik en het vervoer van zwaardere producten geloven we bij INEOS sterk in het potentieel van waterstof”, zegt Bleukx.

Elektrolyse

“Naast de levering van waterstof aan de transportmarkt maakt ook de productie van eigen waterstof via elektrolyse deel uit van de waterstofbedrijfsstrategie van INEOS”, geeft Bleukx aan. Zo zet de chemiereus, samen met zes andere bedrijven, mee zijn schouders onder het project ‘Power to Methanol’. Dochteronderneming INEOS stelt voor de bouw van een testinstallatie een site ter beschikking in de haven van Antwerpen waar CO2 die vrijkomt bij industriële productieprocessen, wordt opgevangen en hergebruikt als grondstof in combinatie met duurzaam aangemaakte waterstof.

Wouter Bleukx zet chemiereus INEOS op weg naar waterstoftrucks – Flows

Wouter Bleukx zet chemiereus INEOS op weg naar waterstoftrucks

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Wouter Bleukx - waterstoftruck INEOS Inovyn
Wouter Bleukx – Waterstoftruck INEOS Inovyn © INEOS Inovyn

Om zijn logistiek te decarboniseren, zet INEOS-dochter Inovyn de komende jaren in op transport per waterstoftruck. Als business unit manager Hydrogen tekent de Belg Wouter Bleukx de waterstofstrategie uit bij de Britse chemiereus.

INEOS Inovyn kondigde eerder deze week aan dat het in Frankrijk eind maart als eerste bedrijf in Europa een waterstoftruck zal inzetten voor het vervoer van pvc tussen zijn productiefabriek in Tavaux en de fabriek van zijn klant Benvic in Dijon. Soortgelijke projecten zijn met andere klanten al gepland in België en Nederland.

De nieuwe vrachtwagen zal worden gebouwd op basis van een DAF-chassis waarin de dieselmotor zal worden vervangen door waterstofbrandstofcellen. De vrachtwagen, die zal worden bijgetankt bij een plaatselijk station in Dijon dat 100% groene waterstof levert, heeft een bereik van 500 kilometer tussen twee tankbeurten.

Van bijproduct naar product

Voor hij business unit manager Hydrogen werd bij Inovyn, de chloor- en vinylproducent van INEOS, leidde Bleukx al verschillende takken bij het dochterbedrijf. “Waterstof was altijd al een bijproduct in de chemische processen bij Inovyn, maar het is mijn overtuiging dat we meer naar waterstof moeten kijken als een volwaardig product, ook met het oog op de decarbonisering van de logistiek”, licht Bleukx toe.

“Daarbij moeten we wel verschillende uitdagingen voor ogen houden. Zo is er uiteraard nood aan een truck die op waterstof kan rijden en is het op dit moment niet toegelaten om ADR-goederen per waterstofvrachtwagen te vervoeren. Hopelijk komt daar nog verandering in, maar daarom opteerden we voor dit project voor het vervoer van pvc-materialen. Daarnaast is er ook nood aan tankinfrastructuur en moet je een klant hebben die er mee zijn schouders onder wil zetten, zoals Benvic in dit geval. Want een emissievrije waterstoftruck is vandaag vier tot vijf keer duurder dan de klassieke dieselvrachtwagen.”

Elektrische trucks

De voorbije weken namen heel wat grote bedrijven in België hun eerste elektrische trucks in gebruik in ons land. Bleukx pleit voor ‘technologie-agnosticisme’. “Het is niet ‘elektrische trucks of waterstoftrucks’, beide technologieën zullen elkaar aanvullen, maar voor een langer rijbereik en het vervoer van zwaardere producten geloven we bij INEOS sterk in het potentieel van waterstof”, zegt Bleukx.

Elektrolyse

“Naast de levering van waterstof aan de transportmarkt maakt ook de productie van eigen waterstof via elektrolyse deel uit van de waterstofbedrijfsstrategie van INEOS”, geeft Bleukx aan. Zo zet de chemiereus, samen met zes andere bedrijven, mee zijn schouders onder het project ‘Power to Methanol’. Dochteronderneming INEOS stelt voor de bouw van een testinstallatie een site ter beschikking in de haven van Antwerpen waar CO2 die vrijkomt bij industriële productieprocessen, wordt opgevangen en hergebruikt als grondstof in combinatie met duurzaam aangemaakte waterstof.