Tamara Lievens (MPET): “Dezelfde business maar grotere schaal”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Tamara Lievens, Head of IT bij MPET
Tamara Lievens © Tamara Lievens

Na een tijdje van weggeweest, is Tamara Lievens sinds oktober 2021 terug bij MPET. Ze merkt een duidelijk verschil in groei en schaalvergroting op korte tijd. Nu ze de IT-afdeling leidt, spraken we haar over de verschillende uitdagingen binnen een dergelijke afdeling bij een bedrijf in de haven van Antwerpen.

Hoe bent u in contact gekomen met de havenwereld?

Tamara Lievens (TL): “In 2005 ben ik gedurende zeven maanden projectmanager geweest van een project bij MSC Home Terminal, het huidige MPET. Twee jaar later ben ik er dan aangenomen als infrastructuur en security manager. Daarna heb ik andere projecten gedaan bij andere bedrijven in de haven, maar sinds oktober 2021 ben ik terug bij MPET.” 

Kende u Flows al?

TL: “De havenwereld is echt meer en meer een community aan het worden met heel veel onderlinge samenwerkingen. De verschillende individuele bedrijven en organisaties van vroeger worden nu aan elkaar gekoppeld. Het wordt alsmaar belangrijker om nieuws van rondom ons van heel dichtbij te kunnen volgen. Dus ja, ik ken Flows zeker.” 

U werkte al eens eerder bij MPET. Merkt u een verschil?

TL: “Het is nog dezelfde organisatie, dezelfde business, maar de schaal is veel groter geworden. Door de digitalisering zijn we ook veel meer gericht op de klant achter de klant. De hele supplychain wordt meer in zijn geheel bekeken vanuit een ecosysteem. Door terug te komen, merk je die grote verschillen echt goed op. We kijken veel meer naar de toekomst, naar nieuwe uitdagingen. De projecten, zoals ECA, zijn veel groter en hebben een langere doorlooptijd. De dimensie van alles is veel groter geworden.”

Hoe kijkt u nu naar digitalisatie in vergelijking met vroeger?

TL: “Door de schaalgrootte is iedereen zich bewuster van digitalisatie. Vroeger was digitalisatie meer ‘mooi meegenomen’, een manier om te vereenvoudigen en belangrijk voor je rapportage. Alles moest samengebracht worden in een systeem om daar analyses op te doen. Ondertussen is digitalisatie een basisvereiste. Ook security hoort daar bij. De muur die we gebouwd hebben rond onze systemen, is jaar na jaar hoger geworden, maar de zwakke schakel blijven je medewerkers. We werken heel hard met campagnes rond het creëren van bewustzijn op het vlak van veiligheid.”

Bouwen jullie eigen applicaties of werken jullie hiervoor samen met andere partijen?

TL: “Wij nemen zowel infrastructuur als applicaties over van PSA Antwerp IT. Daar is altijd veel interne ontwikkeling geweest en daar bouwen we nog steeds op verder. Maar we kijken zeker naar nieuwe applicaties, zoals optiTruck, wat we samen met PSA hebben gelanceerd. Met MPET-Connect gaan we ook bewust de samenwerking binnen de haven aan.”

Wat moet ik me bij een IT-afdeling bij MPET voorstellen?

TL: “We zijn met een negental personen, actief in alle domeinen, zowel op het vlak van applicaties als het meer technische. Vanaf volgend jaar willen we de afdeling verder dienstgericht uitbreiden, dus we zullen de klant nog meer centraal zetten. Dat doen we voor onze drie interne departementen: operations, commercieel en financieel. Het zijn ook telkens drie andere types interne klanten waarvoor we andere toepassingen voorzien. Wij zijn de link tussen al die activiteiten en de backend-organisatie die hoofdzakelijk bij PSA Antwerpen zit.”

“Er zijn natuurlijk ook diensten die we afnemen van de globale organisatie of van third-partyorganisaties voor bijvoorbeeld communicatie, OCR-scanning en integraties, app-ontwikkeling, data-uitwisseling enzovoort. Mede dankzij hen kunnen we 24 op 7 draaien. Wij nemen de rol van  intermediair op ons om de vertaling te maken tussen de business-IT-noden en de suppliers. Sinds covid is nu ook het hybride werken echt geïntegreerd in de systemen. We hebben nieuwe types van profielen waarop we zowel de software, de hardware en de toegangstools moeten afstemmen. Bovendien hebben wij ondersteunende diensten die 24 op 7 meedraaien.”

Is het moeilijk om de juiste profielen te vinden voor zo een permanent regime?

TL: “Absoluut. Het shiftwerk, zeker avond-, nacht- en weekendwerk, is erg moeilijk om ingevuld te krijgen. Het ontbreekt ons wat dat betreft aan een stukje branding. MPET is wel gekend in de havenwereld, maar ga er even buiten en je moet aan iedereen uitleggen wat je exact doet. Die branding is erg belangrijk voor je groei en om je organisatie klaar te maken voor de toekomst.”